Sortir d’excursió amb l’escola

S’acaben les vacances, torna l’escola. La preocupació per preparar el nou curs es fa evident, ja no només pels infants, sinó també pels pares i mares. Un d’aquests mals de caps moltes vegades està relacionat amb els menjars i els àpats.

Moltes escoles tenen un programa dissenyat detallant els grups d’aliments que han de portar els infants per esmorzar. A banda, el servei de menjador proporciona un menú variat, equilibrat i adequat a les seves necessitats de manera saludable. 

El problema pot aparèixer quan els infants realitzen una excursió amb l’escola i han de portar el dinar fet de casa. En aquest cas, les famílies tenen la llibertat d’escollir què els posen per menjar i sovint suposa un dilema, sigui per falta de coneixements o per falta d’idees. 

Quina estructura ha de tenir el dinar? 

És vàlida tant l’opció d’entrepà com la de carmanyola, si és cert que el més pràctic és fer un plat únic. Ja es decanti més per una opció o per una altra, el dinar hauria de tenir present tres grups d’aliments:

  • El primer hauria de ser el grup de la verdura i/o l’amanida. No cal que sigui l’aliment principal de l’àpat, però sí que el complementi i hi sigui present.
  • El segon grup és el dels hidrats de carboni. En el cas de l’entrepà ja hi ha el pa que pertany a aquest grup, però si l’opció escollida és la carmanyola, cal tenir present que també formen part del grup l’arròs, la pasta, els llegums i la patata. Important escollir-ne només un. 
  • El tercer grup a incloure en el dinar és la proteïna, del qual en formen part la carn, el peix, els ous i els derivats d’aquests.

Finalment, es pot complementar l’àpat amb unes postres, la millor opció és una peça de fruita. I escollir l’aigua com a beguda. 

Entrepans i carmanyoles variats amb els millors ingredients

Pels entrepans és aconsellable tastar diferents tipus de pa per tal de trobar una proposta apetitosa i saludable per l’infant; el pa de cereals, de llavors o integral podrien ser una bona opció entre d’altres. Per untar podem utilitzar aliments com l’oli d’oliva o l’humus per exemple. És recomanable evitar el tomàquet, ja que porta un alt contingut d’aigua i això pot humitejar el pa, provocant que es pugui fer mal bé amb més rapidesa.  

Pel farcit és important potenciar les verdures i les hortalisses combinades amb aliments proteics; escalivada amb pit de pollastre o enciam amb tonyina podrien ser un bon dinar. 

En el cas de les carmanyoles, és important respectar els tres grups d’aliments esmentats anteriorment i usar en ambdós casos coccions molt simples, amb poc oli, com podrien ser la planxa, el forn, el vapor o el bullit. Cal evitar les salses i els fregits, ja que sovint són un recurs que requereix invertir menys temps, però són molt menys saludables. Bones opcions de carmanyoles podrien ser l’amanida d’arròs amb pollastre a la planxa, amanida de llegums amb tonyina, pasta amb verdures i ou dur, entre d’altres. 

Sovint hi ha més bona acceptació per part de l’infant si el fem partícip del procés, és a dir, que ajudi a decidir i a elaborar el menú.

Assegurem la bona conservació dels aliments

És molt important tant en les carmanyoles com en el farcit de l’entrepà (si aquest requereix cocció), cuinar el dia abans i deixar-ho reposar. Un cop refredat cal guardar-ho en fred, a la nevera, per tal que no es faci mal bé. Cal netejar bé totes les verdures i hortalisses que s’utilitzin, així com la fruita. També és crucial coure bé la proteïna (carn, peix, ous), ja que si es troben al punt o poc cuit augmenta el risc de contaminació. 

Cal pensar que hem de ser pràctics, que l’infant s’haurà d’emportar el menjar a la motxilla i aquest pot patir canvis de temperatura que poden facilitar que es faci mal bé. Per això és recomanable que si alguna cosa que li posem s’ha de mantenir en fred, s’emporti una petita bossa o motxilla amb alguna placa de gel a l’interior per ajudar a mantenir una temperatura adequada. 


Marta Alier Padrós, Dietista-nutricionista EAP Vic – CAP El Remei / Twitter: @EAPVIC

Data publicació: Octubre 2022


Enllaços d’interès:


Pots descarregar aquest article en format PDF: