Per què és tan important l’exercici físic en les persones grans?

VIVIFRAIL® és un programa de promoció de l’exercici físic, desenvolupat per la Universitat de Navarra i que s’emmarca en l’Estratègia de Promoció de la Salut i Qualitat de Vida de la Unió Europea.

Síndromes geriàtriques: sarcopènia i fragilitat

Envellir comporta l’aparició de problemes de salut (síndromes) pròpies de l’edat. Dues d’aquestes són la sarcopènia i la fragilitat.

  • La sarcopènia és la pèrdua gradual i generalitzada de massa muscular i força, i es tradueix en fatiga, disminució de l’activitat física i de la velocitat de la marxa. 
  • La fragilitat és un estat de vulnerabilitat pel fet que l’alteració de múltiples sistemes fisiològics disminueix la nostra reserva homeostàtica (propietat del nostre organisme de compensar els dèficits) i la nostra resposta a situacions estressants. 

La sarcopènia i la fragilitat estan relacionades i a més de l’edat, hi ha altres determinants com les malalties cròniques, la malnutrició i la immobilitat. 

En tots dos casos apareixen problemes de mobilitat, augment del risc de caigudes i fractures, augment de la discapacitat, hospitalitzacions i major mortalitat. Per això, tenen un gran impacte en la salut de les persones grans i en la seva qualitat de vida.

Es poden millorar o revertir aquests problemes de salut?

Doncs, si. Una de les intervencions que han demostrat eficàcia són els programes d’exercicis multi component.

Un d’aquests és el Programa VIVIFRAIL® que s’imparteix en format taller en alguns centres d’atenció primària.

Què és el Programa VIVIFRAIL®?

VIVIFRAIL® és un programa de promoció de l’exercici físic. A través del Test Vivifrail es fa el diagnòstic del grau de fragilitat i del risc de caigudes de la persona i se li assigna un passaport (A, B, C, D) que va des de la discapacitat (assegut en cadira o enllitada) a la persona robusta. Cada passaport té uns exercicis i recomanacions individualitzades. Són exercicis senzills que es poden fer a casa després d’una formació adient.

  • Tothom pot utilitzar aquest programa? El programa està destinat a persones majors de 70 anys i que no presentin cap contraindicació per realitzar exercici físic.
  • Els resultats. La pandèmia, amb les restriccions de mobilitat i d’aïllament social, ha empitjorat el grau de fragilitat dels pacients grans. En els casos en què s’ha prescrit els exercicis del programa, el resultat ha estat molt satisfactori, millorant la mobilitat i la seguretat del pacient. 

És recomanable realitzar la formació en grup i no de manera individualitzada, ja que així permet treballar alhora l’estat emocional i l’aïllament social dels pacients, i s’obtenen millors resultats.


Esther Parra, Metgessa responsable Unitat Geriatria  CAP Roger de Flor – EAP Dreta de l’Eixample / Twitter: @caprogerflor

Data publicació: Novembre 2022


Enllaços d’interès:


Pots descarregar aquest article en format PDF: