Efectes neuropsicològics de la COVID-19

Des de l’inici de la pandèmia ens han estat succeint esdeveniments nous que no teníem recursos mentals per a afrontar. Paraules com confinaments, restriccions, transmissió comunitària, PCR, tests d’antígens... han passat en el nostre vocabulari comú del dia a dia.

Quines són les principals afectacions psicològiques?

  1. Ansietat: s’incrementa quan apareix un estímul que ens genera por i no tenim estratègies d’afrontament.
  2. Sensació d’aïllament i solitud: apareix a l’haver de mantenir distància social.
  3. Fatiga mental: sensació de cansament per a les restriccions i pèrdua de llibertat individual continuada en el temps sense data final.
  4. Depressió: baix estat d’ànim per a la sensació d’impotència i frustració davant d’una situació nova i que no depèn de nosaltres.
  5. Apatia i dèficits cognitius: pèrdua de concentració, alentiment en la velocitat del processament de la informació per empobriment d’estímuls externs.
  6. Judici social: problemes de relació entre la ciutadania i/o família davant de l’incompliment de les restriccions i/o irresponsabilitat social.

Estratègies per afrontar els efectes psicològics de la COVID-19 

  • Aprendre a conviure amb el virus sense por. Aquest aspecte ens donarà la sensació de recuperar el focus de control intern i no ens sentirem amenaçats.
  • Gestionar en present. No anticipar escenaris futurs que ens condueixen a sentir pors i incerteses. Gestionem el dia a dia.
  • Obrir vies de comunicació. Estar en contacte dia a dia amb les persones que estimem, compartir emocions i sentiments ens ajudaran a reduir la sensació d’aïllament i solitud. I recordar que no estem mai sols/es, sempre estem amb nosaltres mateixos/es.
  • Gaudir de cada moment, ens ajudarà a no pensar en què no podem fer si no en poder gaudir del que sí que podem fer. Postergar el reforç positiu a llarg termini ens donarà una recompensa millor en el temps.
  • Alimenta el teu espai personal. Fes activitats que estimulin la teva creativitat, la teva activitat física i mental. Optimitza el teu temps i et serà més fàcil reconduir cap a pensaments més positius.
  • Centra’t en el que depèn de tu. No és bo jutjar als altres, millor centrar-te en el que depèn de nosaltres i poder viure amb més tranquil·litat.

Jo, esferes

Si ens desglossem en esferes, podem veure que tenim energia i bones idees per aportar el que necessitem en cada una d’elles per a tenir un benestar psicològic.

Obrim els ulls i valorem tot el que podem fer i amb qui ho podem compartir.


Ivette Casas Güell, Neuropsicòloga i Psicòloga General Sanitària EBA Centelles / Twitter: @EbaCentelles

Data publicació: abril 2021


Enllaços d’interès:

Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya. Recomanancions.


Pots descarregar aquest article en format PDF: