L’alimentació, essencial per millorar la salut

Els canvis en l'alimentació i en l'estil de vida ha provocat l'augment de la prevalença de les malaltes cròniques no transmissibles: colesterol, càncer, obesitat, diabetis, hipertensió, malalties cardiovasculars, etc. Des d’ara la dietista-nutricionista del CAP us ajudarà a millorar l’estil de vida i els hàbits alimentaris per gaudir d’una millor salut.

La industrialització i el desenvolupament econòmic han tingut un gran impacte en l’alimentació dels països industrialitzats. Podem parlar de la millora en el nivell de vida i una gran disponibilitat dels aliments. Aquests canvis en l’economia mundial es reflecteixen en els canvis dels hàbits alimentaris. Augmenta el consum d’aliments amb alta densitat energètica i greixos saturats, disminueix el consum de productes locals degut a la globalització.

Els estudis científics de cada any ens demostren que l’alimentació que portem al llarg de la nostra vida és un factor molt important que influeix en la nostra salut i la qualitat de vida i una alimentació inadequada afavoreix l’aparició d’algun tipus de malaltia a llarg termini.

Les nutricionistes s’incorporen a l’Atenció Primària

Els hàbits alimentaris són la base d’una bona salut. És un factor educable i modificable. Tenim el plaer de comunicar-vos que des del març d’aquest any a l’Equip d’Atenció Primària Osona Sud-Alt Congost s’ha incorporat la figura del dietista-nutricionista.

Un dietista-nutricionista és un professional de la salut que “desenvolupa activitats orientades a l’alimentació de la persona o de grups de persones adequada a les necessitats fisiològiques i, si escau, patològiques d’aquestes, d’acord amb els principis de prevenció i salut pública” (segons la Llei 44/2003, de 21 de novembre (B.O.E. 22-11-2003), d’Ordenació de les Professions Sanitàries).

Des de la nutrició treballarem en tres grans àmbits:

  1. Les activitats grupals i comunitàries. Aquestes activitats generen un ambient favorable pels participants per poder millorar la seva salut i prevenir futures malalties.
  2. La consulta individualitzada, on treballarem conjuntament amb el metge de capçalera i infermeria.
  3. La docència, on el dietista-nutricionista amb la seva intervenció donarà eines als professionals per millorar la consulta.

La incorporació de perfil de dietista-nutricionista aportarà un salt qualitatiu en benefici de la salut de la població del territori, millorant l’estil de vida i els hàbits alimentaris.

Passos per establir hàbits saludables

Els hàbits comencen sense que ens n’adonem, s’instal·len inadvertidament i quan volem alliberar-nos-en ja s’han convertit en les nostres rutines.  De vegades, sorgeixen d’un gest quotidià, com la sensació de relaxació que sentim en arribar a casa i engeguem la televisió o anem cap a la nevera.  De vegades, són uns hàbits induïts, com raspallar-se les dents abans d’anar a dormir.

Sigui quin sigui l’origen dels nostres hàbits, són ADQUIRITS! I això vol dir que es poden modificar o eliminar, si volem.

Com introduir hàbits saludables a la nostra rutina diària?

Recordeu que els nostres hàbits són la base de la nostra salut. Us proposem uns consells per aconseguir el benestar:

  • MINIMITZAR/ELIMINAR SUCRE: controlar el sucre que afegim a les begudes que prenem, evitar comprar aliments ensucrats, llegir les etiquetes dels productes elaborats perquè no tinguin sucres afegits.
  • BEURE AIGUA: ha de ser la beguda principal que consumim. Amb la calor de l’estiu, hem d’intentar evitar les begudes ensucrades i tenir aigua fresca a la nevera per hidratar-nos.
  • MINIMITZAR/ELIMINAR L’ALCOHOL: les begudes alcohòliques no proporcionen cap benefici a la nostra salut, afegeixen calories buides sense cap nutrient.
  • ACTIVITAT FÍSICA REGULAR: el nostre cos està dissenyat per estar en moviment i la vida actual ens ha transformat en persones sedentàries. Per augmentar la nostra activitat podem evitar agafar cotxe/transport públic i desplaçar-nos a peu; en comptes de pujar per l’ascensor, pujar les escales; si agafeu el cotxe, podeu aparcar més lluny i caminar o baixar unes parades abans.
  • DESCANS ADEQUAT: intentar anar a dormir d’hora perquè el cos necessita el temps de recuperació després d’un dia llarg.

Amb aquests simples consells podeu millorar notablement la vostra qualitat de vida.

I per acabar, us recordem que qualsevol canvi o adquisició de nous hàbits requereixen el seu temps. Ànims! L’esforç valdrà la pena.


Aliaksandra Tarasenka, Nutrició Humana i Dietètica – ABS Centelles-Osona Sud Alt Congost

Data publicació: Juny 2022


Enllaços d’interès:


Pots descarregar aquest article en format PDF: