Experiència en un hotel salut “diferent”

Us expliquem l’experiència de la Dra. Ramírez, metgessa del CAP Roger de Flor, en un dels hotels habilitats durant la COVID-19 pels malalts que no podien ingressar en un hospital per manca d’espai o bé per una necessitat social o familiar.

Com tots sabem, el març del 2020 va suposar un abans i un després a les nostres vides amb l’arribada de la pandèmia de la COVID-19. Moltes persones infectades es van haver d’hospitalitzar en alguns dels hotels que es van habilitar, per poder donar cabuda a tots aquells malalts que no es podien ingressar en hospitals convencionals per manca de llits o bé per què les seves condicions socials o d’habitatge no els permetien poder fer l’aïllament durant els 14 dies de forma correcta.

Entre les persones amb més fragilitat social i mèdica hi havia els pacients de residència. I de tots els hotels que es van posar en marxa durant l’any 2020, només va haver-hi un que va allotjar aquest tipus de pacients en la seva totalitat: L’Hotel ROOM MATE CARLA a Barcelona.

Els inicis

A finals d’abril del 2020 se’ns va fer saber a l’equip, que el nostre EAP seria l’encarregat de supervisar la part mèdica de diversos hotels, i entre ells L’Hotel Room Mate Carla.

La gran característica diferencial d’aquest hotel era que havia d’acollir persones grans que vivien en una residència, lliures de simptomatologia de COVID-19 i que no podien ser ateses de forma correcta, perquè les residències tenien més de la meitat dels usuaris infectats i el risc de contagi per les persones negatives era massa elevat.

En aquelles dates, m’incorporava a la feina després d’haver patit la COVID-19 de forma lleu i em vaig presentar voluntària per supervisar l’hotel i ajudar en la lluita contra el virus.

L’Hotel Room Mate Carla està situat al carrer Mallorca, entre Bruc i Roger de Llúria. És un hotel de 4 estrelles, que disposa de 88 habitacions i d’un estil molt modern que, com explicaré més endavant, va ser un “hàndicap” a l’hora d’habilitar les habitacions i els espais comuns.

Treball en equip

L’Onada Serveis, una empresa propietària de diverses residències a tota Catalunya, va ser l’encarregada d’aportar tota l’estructura logística i de personal per poder tenir els pacients allotjats allà: auxiliars clínics, infermera en torn de matí, llits articulats, nutricionista, dues treballadores socials, bombones d’oxigen, carros de parada, un DEA… I el nostre EAP havia d’aportar una infermera, en torn de tarda de dilluns a divendres, i una metgessa, disponible en el seu horari habitual i localitzable de forma telefònica, pràcticament les 24h per si hi havia alguna incidència.

Experiència i resultats en salut a l’hotel

La idea inicial era ocupar les 3 primeres plantes de l’hotel amb pacients amb una PCR negativa per a la COVID-19 feta 72 hores abans. La màxima, tant de l’Onada com de L’EAP, va ser mantenir l’hotel lliure del virus i quina va ser la nostra sorpresa quan el primer dia, en arribar els deu primers residents, una de les pacients va començar amb vòmits i febre i vam enviar-la a l’hospital, sortint la seva PCR positiva.

Vam haver de confinar durant 14 dies a pacients amb una mitjana d’edat de 85 anys, alguns d’ells amb deteriorament cognitiu lleu-moderat en habitacions individuals, amb lavabos no adaptats, amb passadissos molt poc il·luminats, generant desorientació en més d’un d’ells. Aquí, la modernitat de l’espai ens va anar a la contra.

Durant el mes i mig que va estar obert l’hotel salut, vam tenir ingressats 27 pacients, requerint derivació hospitalària només 4 d’ells i va haver-hi un èxitus per una sobreinfecció respiratòria.

En positiu

Però no tot van ser coses negatives durant l’experiència; fèiem reunions de coordinació diàries amb el personal de l’Onada, vam coordinar protocols d’ingrés pels nous pacients, vàrem fer fitxes de seguiment personalitzat per cada pacient amb la medicació, les seves constants i patologies, que tot el personal podia consultar, i gràcies a la coordinació amb l’oficina de farmàcia, vam poder aconseguir un consentiment informat delegat per poder disposar de tota la medicació dels pacients a l’hotel.

Finalment, en les últimes setmanes, quan ja tots els pacients, nous i veterans, eren negatius pel virus, van poder gaudir d’activitats conjuntes a les sales comunes, dinar junts, fer jocs… També cal destacar que durant el temps que l’hotel va estar obert, tots els pacients es van poder comunicar amb les seves famílies mitjançant videotrucades diàries que feien les treballadores socials.

La creació dels hotels salut va ser un gran encert en un moment de crisi sanitària, reflectint la gran adaptabilitat del nostre sistema sanitari i de l’atenció primària, reforçant la seva tasca, més necessària que mai. Amb l’experiència adquirida, si tornem a alguna situació similar, estarem més preparats per poder fer-hi front.


Cristina Ramírez Maestre, Metgessa de família CAP Roger de Flor – EAP Dreta de l’Eixample / Twitter: @caprogerflor

Data publicació: desembre 2021


Pots descarregar aquest article en format PDF: