La memòria i les capacitats cognitives: activem la nostra ment, evitem oblits!

El cervell, com tots els òrgans del cos, envelleix amb el pas dels anys i això es veu repercutit en les neurones. És per això que mantenir-nos actius cognitivament al llarg de tota la vida és clau per afavorir la salut cerebral. Així i tot, algunes persones desenvolupen una pèrdua progressiva i global de les capacitats cerebrals (entre elles la memòria), les anomenades demències.

Què podem fer per mantenir una ment activa? 

Per mantenir activa la ment i no perdre capacitats cognitives, o fins i tot millorar-les, és important seguir uns hàbits de vida saludables. L’activitat mental i física, així com mantenir compromisos socials també s’associen a un envelliment cognitiu saludable.

1. Mantenir-se actiu físicament, mentalment i socialment

  • Intentar fer activitats noves i canviants: assistir a classes d’algun tema que ens interessi (escacs, cuina, música, ordinador, idiomes, etc.). Cursos relacionats amb la nostra professió o diferents de la nostra activitat habitual.
  • Gaudir de noves aficions: pintura, fotografia, restauració de mobles, tocar un instrument musical, aprendre cant…
  • Fer activitats fora de casa, com cantar a una coral o fer visites culturals.
  • Practicar activitat física: caminar aproximadament 30 minuts al dia o d’altres activitats cardiovasculars, com fer gimnàstica, excursionisme, etc.
  • Participar en activitats socials: festes populars, campanyes solidàries, col·laborar amb altres persones que puguin necessitar ajuda. Organitzar trobades amb amics o familiars.
  • Llegir habitualment un llibre, revistes i/o premsa. Escoltar la ràdio.
  • Escriure un diari o poesia.
  • Mirar poca televisió. Mentre es veu la televisió podem emocionar-nos (plorar, riure, enfadar-se…) però la capacitat de pensar disminueix.
  • Seguir una rutina en les activitats setmanals.
  • Mantenir una xarxa social i participar en activitats grupals que fomentin la relació amb altres persones.

2. Portar una vida sana

  • Procurar un descans i un son reparador.
  • Seguir una dieta equilibrada.
  • Evitar el tabac i l’alcohol.

3. Controlar les nostres preocupacions

  • Procurar solucionar els nostres problemes, preocupacions, ressentiments, etc.
  • Procurar controlar l’estrès i l’angoixa aprenent senzilles tècniques de respiració i relaxació que són de gran ajuda. Moltes persones troben també benestar en la meditació.

Recorda: No hi ha cap pastilla que augmenti l’agilitat mental. Cuidar-se cada dia és la clau!

Què és la demència? 

La demència és un conjunt de signes i símptomes produïts per una alteració cerebral que provoca la pèrdua de capacitats cognitives de la persona afectada, quelcom que acostuma a anar acompanyat d’alteracions de l’estat d’ànim i la conducta, impactant en el desenvolupament autònom de la persona per continuar amb la seva vida quotidiana.

Cal remarcar que no tot deteriorament cognitiu és indicatiu d’una síndrome de demència.

Tipus de demència 

  • L’Alzheimer és la causa més freqüent de demència. En aquesta malaltia, es produeix una pèrdua progressiva i generalitzada de les neurones (es tracta d’una malaltia neurodegenerativa) que provoca que el sistema nerviós no pugui realitzar la seva funció amb normalitat. Inicialment, els símptomes més característics de la malaltia són els oblits. Aquests solen ser freqüents, importants (s’obliden coses rellevants, no només coses sense importància) i progressius. Aquests oblits van acompanyats d’alteracions del llenguatge, d’orientació, de la capacitat per fer coses i de les relacions emocionals.
  • La demència vascular. És el segon tipus més freqüent de demència. És causada per alteracions de la circulació sanguínia en diferents regions del cervell, provocant una insuficiència o privació d’oxigen i nutrients, claus per un correcte funcionament cerebral. Els canvis cognitius poden aparèixer de manera ràpida després d’un ictus o accident cerebrovascular. A diferència de l’Alzheimer, l’inici pot ser més o menys brusc i la progressió és variable, perquè està relacionada amb la localització i la quantitat d’alteracions vasculars que es vagin produint en el cervell.

Fundació privada sense ànim de lucre, va néixer l’abril del 2008 fruit del compromís públic de Pasqual Maragall, exalcalde de Barcelona i President de la Generalitat de Catalunya, després de ser diagnosticat d’Alzheimer.

Amb una clara vocació d’aconseguir un futur sense Alzheimer en què envellir sigui una etapa més de la vida, amb plenitud per gaudir-la, la Fundació té per objecte:

  • Impulsar la recerca científica per vèncer la malaltia, a través de l’institut Barcelonaβeta Brain Research Center (BBRC) dedicat a la prevenció de l’Alzheimer, on es desenvolupen diferents projectes i estudis internacionals majoritàriament destinats a la detecció precoç. Cal destacar l’Estudi Alfa, centrat en la fase preclínica de la malaltia, amb participants sans però amb antecedents familiars.
  • Oferir suport i acompanyament als cuidadors que fan front a la malaltia dia a dia, amb programes de teràpia grupals, de formació i suport emocional.
  • Accions de divulgació per donar a conèixer la malaltia, la seva acceptació i normalització dins la societat.
  • Campanyes de sensibilització i notorietat per aconseguir el ressò mediàtic i polític que es mereix.

Compta amb el suport econòmic d’empreses mecenes i una xarxa de socis i donants que fan viable el seu projecte.


Beatriz Delgado, Infermera EAP Sardenya, Centre Universitari / Twitter: @eapsardenya

Data publicació: juliol 2021


Enllaços d’interès:

http://www.fersalut.cat/2016/09/10/doctor-la-memoria-em-falla-he-de-preocupar-me/ https://canalsalut.gencat.cat/ca/salut-a-z/a/alzheimer/

https://fpmaragall.org/ca/


Pots descarregar aquest article en format PDF: