Coordinació entre el CAP i l’escola

Tan important és l’escolarització dels nostres nens i joves com les actuacions a fer per tal que el virus no es propagui en excés.

Escoles obertes… amb mesures!

Les escoles han tornat a obrir com ho han fet tantes altres empreses. Tan de bo de mica en mica podem anar recuperant totes les activitats que se’ns van aturar. Hem tornat a la feina, hem pogut tornar a veure familiars, anar de vacances, consumir a bars o restaurants, fer esport, fer extraescolars. Fer-ho permet que tots podem recuperar el nostre dia a dia i no aturar-ho depèn d’alguna manera de cadascú de nosaltres a l’hora d’extremar les mesures de precaució, neteja i distància, així com fer un bon ús de les mascaretes. Però sens dubte, una de les activitats que s’han reprès i que tenen més repercussió, ja que afecta a gran part de la població, és la tornada a les escoles.

El Referent Covid Escola

Els Departaments de Salut i Ensenyament van treballar conjuntament per trobar un circuit que permeti que en tots els casos sospitosos i confirmats es tingui clara la manera d’actuar per tal que una bona actuació eviti la propagació del contagi. En aquest punt apareix la figura del Referent Covid Escola, que en el cas del nostre CAP hem escollit al Sr. Òscar Autet. L’Òscar treballa al CAP des de l’any 1998 fent tasques d’atenció a l’usuari i altres relacionades amb comunicació. Ha estat col·laborant amb diferents grups de treball del CatSalut i a part és mestre d’educació musical i primària, cosa que el converteix en un perfil que coneix força bé totes les parts implicades: Circuits sanitaris i Escola. Tot plegat el converteix en el referent de  les nostres escoles i instituts de referència.

Com funciona la coordinació CAP i escola?

Fem una mica de resum de com s’ha d’actuar, ja que això també servirà als nostres lectors a entendre una mica les repercussions que li poden afectar. La direcció de l’escola i el Referent Covid es coordinen per compartir i resoldre dubtes i les casuístiques que apareguin a cada centre de referència.

Quan apareix un cas sospitós (per tant, un nen amb els símptomes compatibles amb la malaltia que Salut va actualitzant segons els coneixements que es van adquirint) si el nen és a l’escola, s’aïlla a un lloc ventilat i se li dóna una mascareta quirúrgica, a l’espera que el vagin a buscar. I si el nen es troba malament a casa, ja no va a l’escola.

Es posa en coneixement del cas al Referent Covid Escola i al nen se li ha de proporcionar contacte amb el seu equip de pediatria i/o medicina segons l’edat. És el metge del seu equip de referència el que determina si el cas precisa una prova PCR. En cas que el metge no ho cregui convenient, el nen un cop ha millorat pot tornar a l’escola, mentre que si s’ha de fer la prova, el gestor i l’escola es coordinen per identificar el grup estable o contactes estrets que el nen ha pogut tenir dins l’entorn escolar. De moment, tots aquests identificats passen a ser contactes d’un cas sospitós. En el moment que es tenen els resultats de la PCR s’activa un nou circuit o ja es tanca el cas sospitós i no es fan més actuacions.

Quan s’activa el nou circuit?

Doncs quan la prova surt positiva. En aquell moment, Salut Pública o l’equip d’Atenció Primària es posa en contacte amb l’escola i a tots els considerats contactes estrets se’ls fa una PCR. Aquesta tasca, en el nostre cas, la fa el CAP de referència del centre escolar.

Els protocols van canviant i sempre cal estar atents de les modificacions però en darrera instància, el que ens afecta, ens coordinem amb l’escola i ens hi desplacem a prendre les mostres de tot el grup el dia i hora acordats.

Seguidament, el grup ha d’aïllar-se a domicili i per tant, les famílies, que ja estaran informades de tot el procés, han de recollir els nens. L’aïllament ha de durar els dies que marqui el protocol vigent. Cada nen serà o bé negatiu i amb l’aïllament n’hi haurà prou o bé positiu, que en aquest cas tocarà buscar nous contactes estrets que ajudin a trobar la font inicial d’infecció i impedeixin la propagació de la malaltia.

Més enllà de l’escola… 

Hem volgut fer aquest resum per tal que tothom el conegui de primera mà. Però la comunitat no és només l’escola i el nen també té altres contactes que fan aparèixer nous actors a escena. Els CAPS tenen també la figura del Gestor Covid EAP. En el nostre cas és la Laia Pons, integradora social, que ja està treballant amb contactes de positius des del mes de juliol i, a part d’intervenir també en els contactes escolars que afecten adults, la seva expertesa és clau i col·labora en tot moment amb el Referent Covid Escola, per tal que la feina esdevingui exitosa.

Al CAP, l’equip de pediatria o metges de família en cas dels adults també tenen un paper clau per identificar la possible infecció i fer-ho de la manera més ràpida possible.

Per acabar, també volem citar la intervenció d’agents de la xarxa de salut pública que tenen coneixement dels casos considerats contactes i el seu rol no passa només pel seguiment de cadenes de transmissió, sinó que seran els encarregats de prendre mesures si en una mateixa escola es multipliquen els brots.


EAP Vic – CAP El Remei / Twitter: @EAPVIC

Data publicació: Octubre 2020


Enllaços d’interès:

www.eapvic.org

www.gencat.cat


Pots descarregar aquest article en format PDF: