Aliments beneficiosos per una bona salut oral

Una bona higiene oral afavoreix l’eliminació de bacteris i de les restes de menjar després dels àpats. Tanmateix, també és important conèixer quins aliments poden ajudar-nos a mantenir una bona salut dental.

És saludable…

  • Beure aigua: ajuda a arrossegar i eliminar les restes de sucre, bacteris i altres substàncies agressives. Una bona hidratació ajuda a fer que el flux i la qualitat de la saliva siguin els adequats.
  • Beure llet i menjar iogurts i formatge: tenen alt contingut en calci, fòsfor i vitamines. Cal menjar-ne diàriament.
  • Menjar fruita: pel seu alt contingut en vitamines i perquè la seva consistència rica en fibra ajuda a netejar les dents i estimula la producció de saliva. És molt recomanable menjar poma, carrota i api.
  • Verdures de fulles verdes: són verdures que requereixen molta masticació, fet que estimula la secreció de saliva. Els espinacs i el julivert són especialment saludables per les dents pel seu contingut en fluor.
  • Els fruits secs: les nous, anacards, cacauets i les ametlles contenen fluor.

També ens pot ajudar:

  • Xiclet sense sucre amb xilitol: Si no tenim un raspall de dents després de berenar, un xiclet  contribueix a eliminar els bacteris acumulats gràcies al xilitol, un component que posseeix propietats anticàries.
  • Infusions de te: especialment el te verd conté fluor i enforteix l’esmalt. L’hem de prendre sense sucre.

La saliva és el principal element protector natural de la boca tant a nivell mecànic com immunològic.

A tenir en compte!

  • Cítrics: l’àcid de la taronja, la llimona o la llima erosionen l’esmalt de les dents provocant sensibilitat dental. Per seguir beneficiant-se dels sucs de vitamina C d’aquestes fruites s’aconsella esbandir-se la boca després de beure’ls. Aquestes fruites es poden consumir amb moderació però s’aconsella no abusar de vinagre i altres substàncies àcides. Les begudes desaconsellades són les carbonatades que porten sucres i són molt àcides com la majoria de refrescos industrials. El millor és beure aigua i sucs de fruita naturals.
  • Caramels i fruites deshidratades: no en podem abusar pel seu alt contingut en sucre. Sovint queden enganxades a les dents i això afavoreix les càries.
  • Vi: tenyeix l’esmalt dental i pot provocar taques i sequedat bucal.
  • Carbohidrats refinats: les galetes, patates xips o la brioixeria contenen molt de sucre. Els bacteris s’alimenten del sucre d’aquests aliments.

Per cuidar la boca de tota la família:

  • Raspallem les dents amb pasta dental fluorada just després de cada àpat. Si ho fem en família reforçarem l’hàbit dels més petits de la casa.
  • Mengem cinc vegades al dia i no piquem entre hores.
  • Beguem aigua sovint i com a beguda principal a tots els àpats.

Dra. Judit Masdevall, Odontòloga Albera Salut / Twitter: @AlberaSalut

Data publicació: Octubre 2020


Pots descarregar aquest article en format PDF: