La nova normalitat als Centres de Salut

Volem fem servir aquest mitjà, la revista FerSalut, per explicar-vos els nous canvis, la nova realitat i les adaptacions que ens ha portat a la nova realitat.

Què passa?

La situació d’excepcionalitat generada per la pandèmia de la COVID-19 ha fet que l’atenció primària readaptés la seva activitat als Centres de Salut (CAPs / Consultoris).

El treball ha estat encaminat a la identificació dels possibles casos de COVID-19, sigui via telefònica o presencial, la indicació de l’aïllament, el seguiment dels casos sospitosos, la vigilància dels pacients que es complicaven (i que vàrem haver de derivar a l’hospital, a les dues residències, Casal Oller i Sant Gabriel), continuar amb les cures, els controls d’anticoagulants, el seguiment de pacients amb patologia crònica, atenció a la patologia aguda, i a més una infinitat de burocràcia generada per aquesta situació (baixes, informes, plans de medicació…).

Des de fa uns mesos, els CAPs hem anat capgirant la nostra organització per donar resposta a la pandèmia de la COVID-19 i a tota la resta de patologies cròniques i venals de la nostra població.

No es preveu que tornem a la situació d’abans de la pandèmia, de manera que cal anar adaptant l’organització dels equips a allò que vagi passant, però volem aprofitar per replantejar el que fèiem i canviar dinàmiques de funcionament i actuacions.

Com adreçar-vos al CAP / Consultoris?

  1. Truqueu abans de venir (això ens permet classificar, orientar, resoldre, prioritzar…).
  2. Estem treballant per adaptar la centraleta telefònica per tal de poder donar resposta a les trucades i que es puguin quedar gravades les que no podem contestar en els moments àlgics, i que puguem recuperar les perdudes i trucar-vos nosaltres a les hores que baixa la demanda.
  3. Hem fet canvis en les agendes dels diferents professionals per intercalar visites immediates, cures, visites presencials, visites no presencials, telefòniques, virtuals, respostes als correus electrònics que ens feu arribar, això ens permet tenir les sales d’espera menys plenes.
  4. Hem organitzat un equip de metge/infermera que fan els domicilis a pacients amb patologies cròniques, pacients que no poden apropar-se al centre, també els finals de vida.
  5. Hem reordenat l’atenció domiciliària segons tipologia de l’atenció, per evitar anar a domicilis de pacients no sospitosos després d’altres que sí que són sospitosos de COVID-19.
  6. Hem delimitat espais dins el centre, una consulta d’observació i de possible cas de Covid-19, una diferent per les urgències, separades de la Sala d’espera de visites programades.
  7. Recollim consentiments per enviar per email / WhatsApp / SMS, els resultats de proves de control que són normal, renovació del pla de medicació, partes de confirmació de IT baixa, informes per evitar que us desplaceu al centre.

Fem-ho bé, siguem responsables

Recordar-vos que encara no s’insinuava la sortida de l’excepcionalitat que ja tornem a tenir comarques tancades i els casos de Covid tornen a repuntar.

Fem que entre tots això funcioni i puguem atendre el que realment convé i us sentiu acompanyats i en bones mans.

És important que recordeu les mesures per prevenir contagis i que l’economia del país no s’acabi d’aturar per un bé de tots i per a tots.

Protegeix-te – Protegeix-me 

Mascareta – Distancia física – Rentat de mans

Des del Servei de Neurologia, la Sra.Ivett Casas vol destacar:

A nivell psicològic és important destacar que l’adaptació als canvis poden ser difícils, però són necessaris per a garantir un benestar social i comunitari. Davant d’escenaris incerts la nostra ment se sent amenaçada perquè perdem la capacitat de control. En aquest sentit, hem de recuperar el nostre focus de control intern: centra’t en el què depèn de tu, gestiona des del present i sigues flexible mentalment per a aconseguir una millor adaptació al canvi. No podem deixar que la sensació d’amenaça ens bloquegi per l’efecte de la por. Si notem que tenim malestar psicològic, com poden ser: símptomes d’ansietat, ànims baixos i/o desmotivació, obsessió per a la neteja i hipocondria acudeix a un professional sanitari de la salut mental (servei de psicologia i psiquiatria). Entre tots/es podrem adaptar-nos i aprendre a viure d’una manera diferent i en alguns punts pot ser inclús beneficiós.


Ivette Casas Güell, Neuropsicològa / Psicòloga General Sanitària. Col: 15568

Lourdes Tuneu Cruells, Responsable Atenció al Ciutadà EBA Centelles

Data publicació: agost 2020


Enllaços d’interès:

EBA Centelles

Canal Salut. Coronavirus SARS-CoV-2


Pots descarregar aquest article en format PDF: