CAP El Remei… ens adaptem a la nova normalitat

Aquesta pandèmia ens ha ensenyat que som vulnerables, que no sempre estem preparats, ens ha fet qüestionar coses: estem prou protegits? L’administració ha actuat en conseqüència? Ens podríem fer moltes preguntes envers una malaltia nova, d’abast mundial i a la que ens vam haver d’adaptar ràpidament.

Els inicis de la pandèmia

Sabem que ens va arribar a la comarca al gener o febrer però no ens en vam adonar fins a mitjans de març i llavors es van prendre tota mena de mesures de manera precipitada.

Internament, vam aturar l’educació grupal, identificar casos, aïllar persones, seguiment de casos confirmats i sospitosos, derivacions hospitalàries, més domicilis, molta visita no presencial, visites amb videoconferència, citar els casos sospitosos de complicació, atenció domiciliària a finals de vida… però no tot era COVID, s’havia d’intentar minimitzar el risc d’infecció per poder seguir fent cures, controls de Sintrom®, seguiments de patologia crònica descompensada, la vacunació infantil, altra patologia aguda no demorable, molta burocràcia sobretot en processos d’incapacitat laboral… moltes incerteses i tot plegat amb un hospital a punt de desbordar-se, tan d’espai com de manca de professionals. Molts dels nostres professionals, com de l’hospital, van causar baixa.

Una altra realitat que mai havíem viscut: qui cuida i cura també està malalt.

Actuacions excepcionals i grans mostres de solidaritat

L’administració també va prendre decisions excepcionals: tancar consultoris locals, obrir el pavelló salut, seguiment de casos socials al Seminari i posteriorment a l’Alberg, reestructuració de les urgències de nit i cap de setmana al CAP Osona, reubicació d’especialitats a la Clínica Sant Josep… per dir algunes de les accions que es van precipitar en molt poc marge de temps i de maniobra.

Podríem anar omplint línies i línies però tots vam patir aquella situació tan dramàtica: hem perdut amics, familiars i feines pel camí i això és cruel. D’altra banda hem viscut la solidaritat de tanta i tanta gent. Gràcies a particulars i empreses no hem quedat mai desproveïts de material que ens era imprescindible per protegir-nos.

Això, juntament amb el suport en forma d’aplaudiments, de missatges, d’assortiment d’aliments… regals ens ha fet sentir bé, sentir que no estàvem sols i sentir-nos acompanyats en tot moment.

I ara què?

És una oportunitat de canviar coses? Algunes de les coses que vam fer haurien de quedar-se? Podem aprendre del que hem viscut per millorar el futur? Doncs creiem que sí. O almenys provar-ho.

I quins canvis preveiem al que ara fa mig any consideràvem “normal”? Com afectarà l’atenció a les persones que atenem?  Doncs la resposta podria assemblar-se a la que intentarem ara resumir.

Veiem com una oportunitat reorganitzar i fer una nova gestió de la demanda. Volem potenciar el rol d’algun dels nostres professionals i alhora empoderar el pacient. Volem potenciar l’atenció no presencial i deixar per la visita presencial tot allò que realment té valor ser visitat en presència.

Hem d’apropar i treballar més de la mà amb l’hospital i amb altres proveïdors sanitaris. Posar més en valor l’atenció comunitària, potenciant també el treball amb ajuntament, xarxes de la comunitat, escoles, farmàcies. Cal desburocratitzar l’atenció.

Tot el que considerem que “no calia fer-se” doncs realment no fer-se i després de valorar el que va passar, creiem necessària la “sanitarització” de les Residències (que passin a dependre del departament de salut i no del de treball, afers socials i família).

Creiem, que malgrat la millora del mes de maig, consolidada al juny, el virus presenta encara una transmissió comunitària que ens aconsella mantenir el triatge a l’entrada del CAP per poder adequar les visites i minimitzar riscos d’infecció.

A grans trets, creiem que aquest és el camí. Com sempre, internament, intentarem anar-nos adaptant i analitzant els pros i contres, valorant en tot moment el que estem fent i vetllar per una millora continua per poder fer sostenible el sistema públic de salut i que cadascú tingui l’atenció sanitària que ens mereixem.


Els professionals d’EAP Vic

Data publicació: Juny 2020


Informació addicional d’interès:

EAP Vic

Informació coronavirus SARS-CoV-2


Pots descarregar aquest article en format PDF: