Nou model d’atenció primària

La crisi sanitària provocada pel coronavirus SARS-CoV-2 ha obligat a replantejar com interactuem amb la població. Davant d’una situació ràpidament canviant ens hem adaptat a nous protocols, noves mesures de seguretat i noves necessitats.

En quins principis es basa aquest nou model?

Per tal de fer front a aquests reptes de forma coherent i donar una resposta eficaç a llarg termini, el nostre equip ha treballat de forma conjunta per desenvolupar un nou model d’atenció primària. Aquest nou model no és una tornada a la manera de fer prèvia a l’epidèmia que vivim.

Els principis en què es basa són:

  • Seguretat de les persones usuàries i dels professionals del CAP.
  • Longitudinalitat.
  • Unitats bàsiques assistencials.
  • Potenciar l’atenció no presencial.
  • Flexibilitat per adaptar-nos a les diferents fases de la pandèmia.

Com funciona aquest nou model?

1. Longitudinalitat i unitats bàsiques assistencials

El teu equip d’atenció primària és qui millor et coneix, gràcies a que treballem per oferir-te una atenció longitudinal. Cada persona usuària compta amb una unitat bàsica assistencial (UBA) formada per un professional de medicina de família, un d’infermeria i un d’atenció a l’usuari. Aquests tres professionals són els encarregats d’atendre les teves consultes. Quan truquis al CAP per fer una consulta, aquesta arribarà a la teva UBA i durant aquell dia i el següent es posaran en contacte amb tu per donar-te una resposta.

Quan vinguis al CAP, serà sempre amb una cita programada prèviament pels teus professionals de salut i respectant les mesures de seguretat vigents en aquell moment per reduir el contagi de la Covid-19. És responsabilitat de tothom lluitar contra l’epidèmia.

2. Potenciem l’atenció no presencial

Els canals de comunicació digitals han vingut per quedar-se. Mitjançant La Meva Salut pots fer diversos tràmits de salut, fer consultes per correu electrònic segur als professionals de medicina i infermeria de la teva UBA, descarregar-te la recepta electrònica…

Encara que les atencions no presencials no són una novetat, sí que incrementem el nombre d’atencions telefòniques i telemàtiques realitzades pels nostres professionals.

Gràcies al nostre web, els perfils a les xarxes socials Facebook i Twitter i els butlletins electrònics et podem informar puntualment de qualsevol novetat rellevant en el funcionament del CAP o en el desenvolupament de l’epidèmia.

A principis del 2020 vam reestructurar el servei d’atenció telefònica en una reforma que ha augmentat la capacitat d’atendre trucades.

Quins beneficis té per a les persones usuàries?

D’una banda, optimitzem l’ús dels recursos, per poder atendre millor les necessitats de salut de la població. D’altra banda, implementem mesures per reduir el risc de contagis i flexibilitzem la nostra forma de treballar per poder reaccionar ràpidament davant de qualsevol canvi en la situació epidemiològica.

I les visites presencials i les visites a domicili? Les seguim fent, amb les mesures de seguretat adients a cada fase de l’epidèmia, i sempre i quan aquesta atenció presencial suposi un valor afegit a la pràctica clínica, és a dir, quan siguin imprescindible per arribar a un diagnòstic, decidir un tractament o sigui necessari fer alguna tècnica com una cura.

Per què posem en marxa aquest nou model?

Per poder-nos adaptar a les noves mesures de seguretat, a futures onades de contagis, per poder oferir-te la millor atenció de salut en cada moment, per posar en relleu el paper clau de l’atenció primària dins del sistema de salut… en definitiva, per tenir millor cura de la ciutadania i també dels professionals del CAP.

Aquest nou model és un moviment estès a l’atenció primària en l’àmbit català i fins i tot estatal. La crisi sanitària ha fet urgents els canvis al model i tots els professionals hem respost seguint unes línies d’acció comunes. És una responsabilitat compartida entre el sistema, els professionals i la ciutadania.


Equip d’Atenció Primària Vallcarca-Sant Gervasi / Twiter: @aprimariavsg

Data publicació: Juny 2020


Informació addicional d’interès:

La Meva Salut

Subscripció als butlletins del CAP Vallcarca-Sant Gervasi

Unitat bàsica assistencial


Pots descarregar aquest article en format PDF: