La docència als Equips d’Atenció Primària

Fa ben poques setmanes rebia l’encàrrec de fer una editorial per explicar-vos la implicació dels nostres centres d’atenció primària en la formació de professionals de la salut. L’arribada de la pandèmia del coronavirus ens ha fet aturar el món. Però també ens serveix per il·lustrar la importància de la docència.

Parlem de Residents i d’Estudiants

Des de fa gairebé 15 anys ACEBA va començar a rebre professionals en formació MIR i IIR en alguns dels seus centres. Actualment es pot dir que tots els equips d’atenció primària (EAP) d’ACEBA contribueixen d’una forma o altra a la formació.

MIR (Metge Intern Resident) és un metge jove que ha passat la dura prova de l’examen MIR i que durant 4 anys es formarà en Medicina de Família i Comunitària.  D’aquests 4 anys, 2 els passa en serveis hospitalaris (destacant urgències) i 2 a l’atenció primària fins a assolir les competències plenes d’un metge de família. I això ho fa treballant i alhora aprenent.

IIR (Infermer Intern Resident) és un infermer que ja ha acabat la carrera, i també passa la dura prova de selecció; s’especialitza durant 2 anys en atenció familiar i comunitària.

Alhora, els estudiants de Medicina i d’Infermeria que encara no han acabat la carrera vénen a fer les seves pràctiques als nostres centres. Els equips d’ACEBA rebem estudiants de diferents universitats: UIC, UAB, UB, UVIC-UCC, UB, UNED, Universitat Pompeu Fabra, Blanquerna-Universitat Ramon Llull, Universitat de Girona, Universitat Rovira i Virgili i Universitat de Lleida.

La maduresa dels aprenents

La situació excepcional de la pandèmia ens ha obligat a comptar amb els residents per feines més enllà de la docència, i hem pogut gaudir del voluntariat dels estudiants. Han estat dies molt durs. La pressió als hospitals ha estat molt gran i s’han vist coses impensables fa quatre dies. Als CAPs la pressió també ha augmentat. I els residents estan donant moltíssim, cada un d’ells des d’on pot fer-ho millor: a urgències, al CAP o fent consultes telefòniques. També els estudiants donen un cop de mà quan fa falta: consultes on-line, mobilització de recursos…

Aquesta experiència ens ha demostrat la bona pasta de residents i estudiants: compromís, solidaritat, professionalisme. Si abans ja teníem clar la importància de la docència als CAPs, ara ja ho veiem com un regal per a professionals i pacients.


Dr. Albert Casasa, Cap d’Estudis UDACEBA i Metge de família EAP Sardenya

Data publicació: Juny 2020


Pots descarregar aquest article en format PDF: