Catalunya, al capdavant en la protecció dels drets de les persones consumidores

Des de l’Agència Catalana del Consum, organisme que depèn del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat, fa gairebé 15 anys que protegim i defensem els drets de les persones consumidores. I precisament, un dels drets bàsics que ens reconeix el Codi de consum de Catalunya és la protecció de la salut.

A més, cal destacar que hi ha col·lectius com ara els infants i els adolescents que tenen una protecció especial per la seva vulnerabilitat. Si parlem de trastorns de la conducta alimentària, és evident que impacten cada cop més en els menors –s’estima que a Catalunya 28.000 adolescents i joves pateixen algun d’aquests trastorns– i que els riscos s’han incrementat amb l’ús generalitzat d’Internet.

És per això que l’Agència lidera des del 2012 la Taula de Diàleg per a la Prevenció dels Trastorns de la Conducta Alimentària, una plataforma impulsada arran de la sol·licitud de l’Associació contra l’Anorèxia i la Bulímia (ACAB), des de la qual treballem per sensibilitzar sobre la prevenció i la recuperació dels trastorns de la conducta alimentària i per promocionar la salut.

L’efecte d’Internet i les xarxes socials sobre els trastorns de la conducta alimentària és innegable: 3 de cada 4 adolescents utilitzen la xarxa per informar-se sobre temes de salut i la majoria de cerques són sobre el seu aspecte físic. El resultat és que sovint s’acaba navegant per continguts incitadors que indueixen a posar en pràctica conductes de risc.

Vistos els perills i l’absència de legislació, enguany el Govern ha fet un pas important per situar Catalunya al capdavant en la lluita contra aquests continguts nocius. El passat més de gener es va aprovar la modificació del Codi de consum que permet eliminar continguts que fan apologia de l’anorèxia i la bulímia a pàgines web, blogs i xarxes socials, i sancionar les empreses que es neguin a suprimir-los.

Per ara, ja s’ha aconseguit bloquejar l’accés a algunes d’aquestes pàgines i seguim treballant en aquesta línia per protegir un dels drets bàsics i més importants de les persones consumidores: el dret a la salut.


Elisabeth Abad, Directora de l’Agència Catalana del Consum

Data publicació: Novembre 2019