La fibra sempre ajuda a anar de ventre? No per a tothom!

Habitualment tothom té al cap que quan un no va bé de ventre és que cal augmentar la ingesta de fibra. Però això no és ben bé així! D’entrada hem de conèixer que hi ha dos tipus de persones, és a dir, dos tipus d’intestins.

Hi ha un grup de persones que per anar bé de ventre necessiten…

  1. Moure’s: ser actiu i fer activitat física permet que els budells es moguin (anomenat peristaltisme), fet que facilita el moviment de la femta fins a la seva excreció.
  2. Una adequada ingesta de greix saludable: quan prenem poca quantitat de greix, es redueix el lliscament de la femta fins a ser evacuada. Però alhora, feu que aquest greix sigui saludable! Preneu oli d’oliva verge extra com a greix bàsic de la vostra alimentació.
  3. Una bona ingesta de fibra: sí, cal fibra per a poder evacuar en una freqüència i quantitat adequada. Però la fibra no només es troba a les fruites i les verdures. Els fruits secs i els llegums tenen molta més fibra que els anteriors. No te’ls deixis! Prendre un grapat de fruits secs al dia i 2-3 vegades llegums a la setmana té el benefici d’ingerir més fibra però també més vitamines i minerals.
  4. Hidratar-se: prendre suficient líquid a partir d’aigua, infusions, caldos, begudes vegetals… és bàsic perquè la femta agafi suficient volum per ser hidratada. Sabreu si esteu hidratats si el color de l’orina és d’un color clar, gairebé transparent.
  5. Una bona microbiota intestinal: importantíssim! Més de la meitat del bol fecal són bacteris intestinals morts. La microbiota intestinal es refereix als bacteris que tenim als intestins (tenim més bacteris que cèl·lules en el cos, és a dir que podríem dir que som més bacteris que nosaltres) els quals estan relacionats indiscutiblement amb la salut i també amb el restrenyiment. Si no tenim suficient quantitat i qualitat de bacteris intestinals la femta no serà suficientment voluminosa i, per tant, serà més complicat expulsar-la, ja que tal com hem dit abans més de la meitat d’aquest bol està format per bacteris morts de la microbiota intestinal.

Però què els passa a l’altre grup de persones?

Hi ha persones que, tot i seguir les recomanacions anteriors, no van bé de ventre, i la resposta a la seva problemàtica es troba a la microbiota intestinal. Quan a la microbiota intestinal hi predominen uns tipus de bacteris anomenats metanogènics, a més quantitat de fibra es consumeix, més restrenyiment es produeix. Aquestes persones alhora tenen forces gasos, els quals augmenten la predisposició a patir diverticles.

En aquest grup de població la millor manera per millorar la freqüència i la qualitat de les evacuacions és modificar la microbiota intestinal, i seguidament mantenir una alimentació no massa rica en fibres.

T’has vist identificat en aquest últim grup? El més important és que ara saps que hi ha una solució!

Anar de ventre cada dia és important per eliminar tòxics tant ingerits a través dels aliments com generats pel propi organisme.


Queralt Aguilà Fontanillas, Dietista Nutricionista EBA Centelles / Twitter: @EbaCentelles

Data publicació: Abril 2019