Alimentació saludable en l’etapa escolar

Segons les últimes dades proporcionades per l’OMS (Organització Mundial de la Salut), l’any 2014 s’estimava que 41 milions de nens menors de 5 anys presentaven sobrepès o obesitat.

L’alimentació és un problema?

Avui en dia els nens estan exposats a aliments ultra processats, d’alt contingut calòric, baix valor nutricional i econòmicament assequibles. A més a més, la tendència a passar el temps d’esbarjo amb activitats sedentàries també ha anat en augment. Per altra banda, entre la població d’edat escolar cada vegada és menys freqüent menjar fruita fresca, verdures, llegums i peix, aliments que formen part de la dieta mediterrània, amb un increment del consum de dolços, llaminadures, begudes ensucrades i productes carnis processats.

Què podem fer?

En la nostra mà està tornar a potenciar la recuperació de l’alimentació mediterrània, és a dir, afavorir el consum de fruites i verdures fresques i del temps, llegums, fruita seca, cereals integrals, oli d’oliva verge extra, làctics fermentats i peix. Si bé és veritat que molts dels nens en etapa escolar fan ús del menjador escolar, aquesta franja només representa el 9% dels àpats anuals totals que farà. Per tant, el 91% restant correspon al nucli familiar. És molt important assegurar els àpats familiars i adoptar hàbits alimentaris estructurats.

Per anar canviant…

  • Disminuir els aliments “malsans”: galetes, embotits, sucs de fruites, llaminadures, begudes ensucrades, postres làctiques, patates xips, etc.
  • Reduir carns vermelles i processades (bou, vedella, porc, xai, cavall i cabra). La carn blanca és més sana (aus i conill)
  • Incrementar llegums i aliments integrals.
  • Potenciar fruites i verdures, aliments estacionals i de proximitat.
  • Reforçar el consum de làctics no ensucrats.
  • Respectar la sensació de gana expressada per l’infant.
  • Destacar la importància dels àpats en família i la participació de l’infant en el procés alimentari.

I l’activitat física?

Segons cita l’OMS, l’activitat física pot reduir el risc de diabetis, malaltia cardiovascular i càncer. A més, millora la capacitat dels nens d’aprendre, així com la seva salut mental i el seu benestar. En la nostra mà està fomentar l’activitat física, no tan sols amb activitats extraescolars, també animant a caminar en els trajectes del dia a dia i durant els caps de setmana.


Núria Díaz, Infermera CAP Sarrià, Vallvidrera i Les Planes / Twitter: @CapSarria

Data publicació: febrer 2019