Una qüestió de pes

Molts dels nostres usuaris han viscut uns anys en què poder menjar cada dia ja era un luxe. Ara tenim de tot al nostre abast, i malgrat que encara hi ha gent que no sap si podrà menjar avui, n’hi ha d’altra que té tant per escollir que acabarà menjant més del que toca.

La importància d’un bon pes

L’excés de pes s’ha associat a major risc de càncer, de malalties càrdiovasculars, de diabetis i altres malalties endocrinològiques, i d’artrosi i altres malalties òsteo-articulars. I la causa d’aquest pes desajustat està en els mals hàbits alimentaris (més tenint present que la nostra famosa dieta mediterrània actualment és més una moda que una realitat) i sobretot pel sedentarisme.

Això té especial rellevància en els infants, atès que si no adquireixen uns bons hàbits nutricionals i d’activitat a una edat primerenca, el seu metabolisme s’adaptarà i els costarà molt evitar tenir problemes quan siguin més grans.

Ho podem aconseguir

Perdre els kilograms que ens sobren no és només una qüestió estètica: és una qüestió de salut. Per això, igual com amb el tabac, el primer i més important és voler fer- ho i creure-s’ho. El problema que observem a les consultes és que, com els canvis triguen a arribar i és molt fàcil recuperar el que han perdut, sovint es desanimen.

La clau està no en fer una gran dieta, sinó en modificar hàbits.

Hàbits saludables

El primer que han de pensar és què mengen, i sense adonar-se’n apreciaran que vostès mateixos saben què és bo i què no. Per si no ho tenen molt clar, el resum seria: més vegetals i menys carns.

La major part de l’energia diària ha de provenir d’aliments vegetals: fruita, verdura, hortalisses, cereals, fruits secs i llegums.

El segon que han de fer és augmentar l’activitat física. El nostre metabolisme encara està programat per anar a caçar o recol·lectar els aliments cada dia, és a dir, hauríem de cremar energia per poder adquirir-ne de nova.

Però resulta que ara tot ho fem amb vehicles a motor, i anem directament al súper, no al camp ni al bosc. Si augmentem la nostra activitat física cada dia, gastarem més energia, això vol dir que a la mateixa ingesta diària i major despesa energètica, pèrdua de pes segura.

Els reptem a començar per aquí, i en tres mesos podran comprovar el resultat.

 

L’Índex de Massa Corporal (IMC) ens ajuda a calcular el punt de pes de cada persona, segons la seva alçada i pes (IMC = pes en kgs / alçada en metres al quadrat):

  • <18,5: baix pes
  • 18,5 – 25: pes adequat
  • 25 – 30: sobrepès
  • 30 – 35: obesitat grau I
  • 35 – 40: obesitat grau II
  • > 40: obesitat grau III o mòrbida

Roger Vinyeta, Metge de família CAP Sarrià, Vallvidrea i Les Planes / Twitter: @CapSarria


Informació addicional d’interès:

Canal Salut. Dia mundial de l’obesitat

Canal Salut. Calculadora massa corporal.

OMS. Obesitat