Com incentivar l’activitat física en la infància

Tenir una vida activa és essencial per a qualsevol persona, tant en l’aspecte físic com en l’emocional, especialment durant la infància, que és quan més ben capacitats estem per adquirir hàbits saludables que ens acompanyaran al llarg de tota la vida.

Malgrat que són evidents els avantatges de la pràctica regular d’exercici físic en la nostra salut, la quantitat d’activitat física entre nens i adolescents dels països industrialitzats està disminuint notablement respecte a les últimes dècades i està molt per sota de les recomanacions oficials.

L’OMS recomana realitzar 30 minuts d’activitat física moderada i 30 minuts d’activitat vigorosa gairebé cada dia de la setmana. La realitat és que només el 40% dels nois i el 27% de les noies compleixen la recomanació de l’OMS de 60 minuts diaris d’activitat física, i les xifres empitjoren a mesura que es fan grans.

La majoria dels nens del nostre entorn viuen en ciutats amb poques zones verdes, i l’augment de la pressió acadèmica provoca la substitució de classes d’activitats esportives extraescolars per activitats purament intel·lectuals. A més, l’activitat física ha de competir amb la televisió, internet i els videojocs, que han convertit en excepcional el joc a l’aire lliure.

Si a això hi afegim que la dieta mediterrània està sent substituïda per altres alternatives menys saludables, ens trobem que les taxes d’obesitat i sobrepès infantil s’han multiplicat per deu en els darrers quaranta anys, incrementant el desenvolupament de malalties com la diabetis.

Actualment, l’estat espanyol és un dels països amb la població més sedentària d’Europa. Si continua aquesta tendència, els infants de les properes generacions seran menys actius i sans que els de la generació anterior i, per primera vegada, tindran una esperança de vida més curta.

Els nens que practiquen esport…

  • Gaudeixen d’un millor estat de salut i tenen una menor probabilitat de patir obesitat i malalties cardiovasculars d’adult.
  • Són més sociables i pateixen menys trastorns mentals com la depressió o l’ansietat. A més les noves capacitats que van adquirint enforteixen la seva autoestima i els ajuden a controlar les emocions.
  • L’esport és generador de valors socials i personals molt positius. La seva pràctica contribueix a la formació integral de la persona.
  • Cada vegada més estudis evidencien que l’activitat física pot millorar el rendiment escolar dels infants, ja que afavoreix el desenvolupament de les estructures cerebrals relacionades amb la memòria i l’aprenentatge.

Com fomentar la pràctica d’activitat física?

Les intervencions per promoure l’activitat física han de tenir en compte el nen però també la comunitat on viu i el seu entorn. En aquest sentit, la Carta Europea contra l’Obesitat fa una sèrie de recomanacions útils per aplicar en els entorns comunitari, escolar i familiar.

Entorn urbà

  • Invertir en millorar la seguretat dels carrils bici per tal de fomentar l’ús de la bicicleta.
  • Promoure els desplaçaments a peu. Són interessants propostes com el Pedibús (el grup d’escolars es desplaça a peu, supervisats per un adult. Com si fos un bus escolar, hi han parades on s’incorporen més nens al grup fins a arribar a l’escola).
  • Augmentar la dotació de cistelles de bàsquet (promouen l’activitat física en l’entorn urbà sense grans costos d’instal·lació i manteniment).
  • Organitzar esdeveniments sobre activitat física a la comunitat (per exemple, dies lliures de cotxes o caminades populars).

Escola

  • Millorar les instal·lacions esportives.
  • Oferir esports no competitius (dansa, arts marcials).
  • Prohibir l’ús d’aparells electrònics a l’hora del pati.
  • Utilitzar un dinamitzador, que s’encarregarà de proposar jocs per incentivar l’exercici físic.
  • Mantenir obertes les instal·lacions a l’acabar l’horari lectiu, els caps de setmana i durant les vacances.
  • Millorar la intensitat i el nombre d’hores de l’assignatura d’educació física.
  • Fomentar la diversió més que la competició, d’aquesta manera els alumnes amb menys condició física també gaudiran de la classe.

Família

  • Limitar el temps d’ús de pantalles.
  • Realitzar activitats que agradin a tota la família per fer-les conjuntament.
  • Adoptar rutines com passejar amb els fills, jugar a l’aire lliure al parc, a la platja o al camp.
  • L’activitat física que es realitza participant en jocs tradicionals (jugar a fet i amagar, tocar i parar, saltar a la corda, etc.) també augmenta la despesa energètica i millora la condició física.

Una família físicament activa afavoreix l’adquisició d’un estil de vida actiu per part dels fills. No tots els nens neixen amb la mateixa predisposició envers la pràctica esportiva, per tant la família ha d’actuar com un model positiu.

La Piràmide d’Activitat Física infantil. (Adaptada de CB Corbin and R. Lindsey, 2007, Fitness for Life). Font: Activitat física i salut en la infància i l’adolescència. Guia per a totes les persones que participen en la seva educació. Ministeri de Sanitat, Serveis Social i Igualtat. Ministeri d’Educació i Ciència.

Dr. Ivan Martí, Pediatre CAP Vallcarca-Sant Gervasi / Twitter: @aprimariavsg