Fem esport amb seguretat

Els estudis de l’OMS ens diuen que el 23% dels adults i el 81% dels adolescents no fan una activitat física adequada. Volem subratllar la importància de l’exercici físic en la prevenció de la morbimortalitat cardiovascular i d’altres patologies com el càncer. Però cal tenir en compte que aquest exercici s’ha de fer amb seguretat per no posar en risc la nostra pròpia salut.

Quan parlem d’esport hauríem de tenir en compte que sempre s’ha d’adequar a l’edat i la forma física del pacient, i que tant en els iniciats com en els no iniciats s’haurien de fer una revisió amb el metge de família o bé amb un especialista en medicina esportiva per avaluar possibles riscos per la salut.

Abans de fer esport s’hauria de menjar lleuger i esperar unes dues hores mínim a iniciar la pràctica.

Destaquem també la importància d’estirar la musculatura després de fer esport, sobretot si aquest ha estat intens. Recordeu que s’ha d’estirar cada grup muscular per separat i mantenint la posició 20 segons sense rebotar. I recordar també com és d’important la hidratació posterior a exercicis llargs i intensos, per recuperar de la pèrdua de sals, sodi, magnesi i potassi sobretot.

Per prevenir lesions i millorar el rendiment és recomanable escalfar abans i fer estiraments després.

Tipus d’activitat física

Podríem dividir l’activitat física en 3 blocs que clarament es complementen i que es poden practicar inclús en una sola sessió:

  • Activitat física aeròbica. És aquella activitat física moderada que augmenta la freqüència cardíaca però que ens permet parlar si vas acompanyat.
  • Activitat física intensa en les seves diferents modalitats, com entrenament per intervals, sèries o HIIT (High Interval Intensity Training). S’utilitzen per millorar la forma física de cara a competir o com a cremador de greix efectiu. Es treballen amb freqüències cardíaques entre el 80 i el 100% de la freqüència màxima.
  • Entrenaments de força. Estan indicats sobretot en gent gran per la prevenció de la pèrdua de força muscular, però és positiu treballar-ho a totes les edats.

Aquests tres tipus d’activitat en cap cas s’exclouen, i treballar els tres tipus d’entrenaments és molt efectiu de cara a tenir una bona salut cardiovascular.

Tenir clar quin tipus d’activitat farem serà important de cara a fer escalfament o no. A l’activitat física de caràcter aeròbic, aquest no seria important i n’hi hauria prou amb començar a ritme una mica més lent i augmentar el ritme progressivament. En els altres dos tipus sí que és important fer un bon escalfament per evitar lesions musculars. En el cas de córrer recomanem fer exercicis de tècnica per escalfar bé la musculatura, o bé treballar cada grup muscular per separat fent contraccions curtes.


Àlex Rodriguez, Metge de Família ABS Alt Camp Oest / Facebook: CAP Alcover