Dissenyats per moure’ns

Les persones estem genèticament dissenyades per moure’ns. Quan som petits el moviment és una constant, i a mesura que ens fem grans tendim a ser menys actius (hi ha molts factors com les facilitats tecnològiques que ens permeten fer tasques sense massa esforç físic). Portar un estil de vida actiu és una de les claus per gaudir d’una bona salut i prevenir moltes malalties. És cert que ho tenim tot a tocar de tecles i ordinadors, mòbils i tauletes… Però si no som actius a diari, hem de cercar l’oportunitat per ser-ho. Penseu que actualment el sedentarisme és la 4a causa de mort en el món occidental (la primera és la HTA, seguida de la diabetis i el tabac).

Ser actiu diàriament no és difícil, cal trencar barreres (excuses) i buscar oportunitats cada dia, que facin que acumulem més de 150 minuts a la setmana d’una activitat física moderada. Per fer-ho fàcil i com a exemple: caminar un mínim de 30-40 minuts al dia a pas ràpid. Però, compte, no podem confondre activitat física amb esport (que també és saludable si es practica sota directrius correctes) i de vegades es pot pensar que és millor fer esport d’alta intensitat que caminar. Si es fa esport d’alta exigència (encara que no sigui de competició) és important un programa d’entrenament, de prevenció de lesions i la certificació d’aptitud amb una valoració funcional (ECG, prova d’esforç…) i les proves complementàries adients segons l’edat i el volum d’entrenament i esport.

A cada persona li correspon un consell de prescripció d’exercici diferent segons l’edat, antecedents de malalties, antecedents esportius, salut actual i evidentment les preferències i habilitats per poder fer un consell individualitzat per ajudar a iniciar un estil de vida actiu, que es mantingui i no s’abandoni.

Hem de tenir en compte que l’esport i l’exercici físic, i sobretot en l’adolescència, són alternatives al temps lliure; un temps lliure que té el significat de transmetre hàbits saludables (alimentació correcte, descans adequat, activitat física al llarg de tota la vida), de valors com l’esforç, la perseverança, la disciplina, la responsabilitat, l’autonomia, a més a més d’afavorir les relacions interpersonals tan importants pel nostre benestar psicològic.

No és difícil passar a fer una vida activa, podem començar amb petits reptes setmanals i veureu com us trobareu millor, amb més energia, amb millor qualitat de son, amb més ànims, amb menys dolor, i fins i tot podem ajudar a regular malalties cròniques com la hipertensió, dislipèmies, diabetis, etc.

Recordeu, estem dissenyats per moure’ns!


Mariona Violán (Metge de l‘esport, coordinadora PAFES) i Beatriz Galilea (Psicòloga de l‘esport) – Unitat d’Esport i Salut, Consell Català de l‘Esport, Generalitat de Catalunya