Alimentació infantil d’1 a 3 anys

A partir de l’any és quan el procés d’aprenentatge dels hàbits alimentaris és especialment important, ja que a més de garantir un aport nutricional òptim pel creixement, ens pot ajudar a consolidar l’adquisició dels hàbits saludables per l’edat adulta.

Entre els 12 i 15 mesos, ja es pot anar introduint la llet de vaca (millor que sigui semidesnatada) i en més quantitat, els seus derivats làctics, d’aquesta forma mantenim l’aport de calci necessari per créixer.

Si la mare vol, pot seguir amb la lactància materna, encara que la incorporació de l’alimentació complementaria ha de ser la protagonista.

Aprofito aquest punt per aclarir que a llet de vaca i els seus derivats NO provoquen mucositat i que per tant no s’han de retirar de la dieta, excepte en casos d’intolerància o al·lèrgia, o bé per altres motius indicats pel vostre pediatre.

De la mateixa manera que anem incorporant tots els aliments, és recomanable diversificar les tècniques i preparacions culinàries: el bullit, la planxa, el guisat, l’estofat, el vapor el rostit, el forn, el fregit, perquè els gustos canvien i així s’hi van acostumant.

És important no sobrepassar les quantitats dels aliments en el segon plat (de contingut més proteic):

En la mesura del possible, s’ha d’anar introduint algunes pautes d’hàbits saludables, per exemple: seure bé (cadira/ trona) per menjar a la taula, en companyia de la família sempre que es pugui o almenys intentar-ho en algun àpat del dia, evitar distraccions com la televisión o els mòbils… També cal promoure hàbits higiènics com rentar-se les mans abans de seure i rentar-se les dents després de cada àpat.

Educar el nen/a que menjar és un plaer i un moment per compartir i relacionar-se amb la família i els companys.

En aquesta etapa l’alimentació ha de ser variada, suficient, equilibrada i individualitzada.

Petits consells

  • Els costums i cultures familiars, sempre es poden adaptar a l’alimentació del vostre infant, però heu de tenir en compte que els requeriments nutricionals i energètics es mantinguin.
  • NO s’han de complementar els aliments ni amb sal, sucre, mel ni edulcorants.
  • Heu de minimitzar la pèrdua de nutrients amb la cocció de verdures i hortalisses: es recomana coure al vapor o bullir amb molt poca aigua i de forma ràpida tapant el recipient.
  • Segons l’evidència actual, NO hi ha una edat per incorporar el gluten, s’aconsella de forma progressiva a partir dels 6 mesos.
  • Millor oferir cereals i arròs integrals, que són més rics en fibres i nutrients.
  • Heu de tenir en compte la quantitat de sucres que aporten els aliments preparats infantils.
  • Quan el vostre fill/a acudeixi a l’escola bressol i realitzi algun àpat, heu de programar la resta dels àpats del dia, per no repetir aliments.
  • Els aliments han de ser de qualitat i millor de temporada. Durant la seva preparació s’ha de mantenir la higiene, fer una bona cocció i evitar que quedin crus o parcialment crus.
  • Cal evitar contaminacions creuades alhora de conservar els aliments, per exemple no contactar carn amb peix, productes crus amb cuinats o fruites i verdures, o ou amb qualsevol altre, si no es consumeixen dins les 2 hores de la preparació.
  • Quan l’àpat no es realitza al mateix lloc d’elaboració, cal transportar-lo amb bosses isotèrmiques per mantenir la temperatura adequada a l’aliment.

I ja ho sabeu, per qualsevol dubte sobre l’alimentació del vostre/s fill/a, ho podeu consultar al vostre equip de pediatria, que de ben segur us ajudarà a resoldre’ls.

Bon profit!


Dra. Pyrene Martinez, Pediatra Albera Salut / Twitter: @AlberaSalut


Informació addicional d’interès:

Recomanacions per a l’alimentació en la primera infància

Pautes a les famílies per alimentar els nens d’una manera saludable