Quin risc té vostè de desenvolupar diabetis tipus 2? Descobreixi-ho amb el test FINDRISC

La diabetis es considera una de les epidèmies del segle XXI pel gran nombre de persones que la pateixen a tot el món. A Espanya un estudi epidemiològic demostra que el 13,8% de la població major de 18 anys, el que equival a més de 5,3 milions de persones, presenta diabetis tipus 2, tot i que el 43% dels afectats desconeix la seva situació. Avui dia experts de tot el món coincideixen a afirmar que la diabetis tipus 2 es pot evitar o retardar la seva aparició, mitjançant la pràctica d’exercici físic moderat i una alimentació equilibrada, evitant l’obesitat i el sobrepès excessiu.

Factors de risc de desenvolupar diabetis tipus 2. Variables Findrisk

1. Edat

El risc de desenvolupar diabetis tipus 2 augmenta amb l’edat. En persones amb edat superior als 45 anys és més freqüent desenvolupar aquest tipus de diabetis.

2. Índex de Massa Corporal

La mesura més utilitzada per avaluar el grau d’obesitat és l’Índex de Massa Corporal (IMC). L’IMC es calcula dividint el pes en quilograms pel quadrat de l’alçada en metres.

IMC = Pes (Kg) / Alçada (m)2

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) considera que els individus amb un IMC entre 25 i 29,9 pateixen sobrepès, mentre que els que tenen un IMC de 30 o més són obesos. El risc de desenvolupar diabetis augmenta progressivament tant en homes com en dones amb la quantitat d’excés de pes.

3. Perímetre de cintura

La circumferència de la cinturas’admet cada vegada méscom una manera senzillad’identificar l’obesitat central.Un perímetre de cinturaelevat està estretament relacionat amb un major risc de patir malaltiescardiovasculars i diabetistipus 2.Es considera elevat sisupera els 102 cm en homes i els 88 cm en dones.

4. Activitat física

Tan sols 30 minuts al dia d’exercici moderat, realitzat almenys 5 dies a la setmana (per exemple, caminar o fer una passejada amb bicicleta) són suficients per millorar la seva salut. L’activitat física s’ha d’efectuar de manera regular i controlada, el que permetrà mantenir un millor control de la glucèmia i una millor qualitat de vida. L’exercici hade ser un acte agradable i una pràctica segura pel que s’han d’adoptar les mesures corresponents.

5. Alimentació

La principal característica de l’alimentació en persones amb risc de diabetis és el control de la quantitat d’hidrats de carboni d’absorció ràpida (sucre, dolços, sucs, etc.) i la limitació dels greixos saturats (carns vermelles, embotits, pastisseria, etc.). S’ha de potenciar el consum de fruites, vegetals, llegums, cereals integrals i lactis desnatats.

L’oli d’oliva, preferiblement verge extra, hauria de ser la principal font de greix per la seva qualitat nutricional, però també són recomanables la fruita seca o les olives.

La dieta Mediterrània ha demostrat beneficis en la prevenció i el tractament de la malaltia cardiovascular, és el millor model de dieta equilibrada.

6. Antecedents de glucèmia elevada

Una persona que hagi tingut la glucèmia elevada durant un temps, encara que sigui per situacions que ja no hi són presents, com la diabetis gestacional o l’augment de glucosa secundari a la presa d’alguns medicaments, representa un major risc de patir diabetis.

7. Antecedents familiars de diabetis

El risc elevat de diabetis és significativament més gran en persones que tenen antecedents de diabetis en familiars de primer grau (pares, germans,fills) i també de segon grau (oncles o nebots). Això es deu al fet que la diabetis té un component hereditari important, de manera que es té major predisposició.

8. Hipertensió

Com reduir el seu risc

No podeu fer res respecte a la vostra edat i la vostra predisposició genètica. Però podeu modificar la resta dels factors de risc de desenvolupar diabetis com el sobrepès, l’obesitat abdominal, l’estil de vida sedentari, els mals hàbits alimentaris i l’hàbit de fumar.

Si hi ha diabètics a la vostra família, hauríeu de vigilar l’augment de pes amb els anys. Un perímetre de cintura elevat incrementa el risc de diabetis; i una activitat física moderada el baixarà. Hauríeu de tenir cura de la vostra dieta, procurant prendre cada dia verdures i cereals rics en fibra. Elimineu els greixos animals i en comptes d’aquests procureu prendre greixos d’origen vegetal.

Resum resultats Findrisk

  • Si heu obtingut entre 12 i 14 punts en el test, hauríeu de considerar seriosament el vostre nivell d’activitat física i els vostres hàbits dietètics, i prestar atenció al vostre pes, per prevenir la diabetis.
  • Si heu obtingut 15 o més punts, hauríeu de fer-vos una analítica sanguínia per mesurar la glucosa.

Narine Gharibyan, Metgessa de familia i tutora MFIC CAP Roger de Flor / Twitter: @caprogerflor


Informació addicional d’interès:

American Diabetes Asociation. Medidas para reducir su riesgo

Sociedad Española de Endocrinología y Nutrición. Dieta mediterranea

Gencat.cat. Risc de tenir diabetis