Superar desnivells amb crosses: com pujar i baixar escales?

L’edat comporta el deteriorament de les nostres articulacions, i sovint necessitem l’ajut de crosses o bastons per desplaçar-nos. Però com ho hem de fer quan ens trobem davant d’un problema com una escala? També pot ser que les nostres articulacions estiguin prou bé, però patim una caiguda o ens hagin operat, i necessitem durant una temporada l’ajut de crosses o bastons per caminar. En pla no sol ser tan complicat, però en general ni les ciutats o pobles, ni les cases, es construeixen pensant que en un moment donat necessitem superar un desnivell, esdevenint una autèntica aventura.

Conceptes bàsics de l’ús de les crosses i bastons

  • Principi de prudència: anar amb calma i pensant cada pas.
  • Si només portem una crossa o bastó, aquest ha d’anar del costat bo. És adir, si ens fa mal la cama dreta, el bastó o crossa anirà a l’esquerra.
  • És molt diferent portar dues crosses o una, perquè amb dues podem no recolzar la cama dolenta. Si això dura molt, és recomanable posar-se una alça a la sabata de la cama bona per evitar haver d’anar amb el genoll dolent sempre flexionat.
  • Un bastó és un recolzament sobretot per evitar caigudes, una crossa és més una eina de descàrrega. Les crosses poden arribar fins al colze o fins a l’aixella. Escollir una o altra dependrà de cada persona i cada necessitat.

La regla: pujar amb la cama bona, baixar amb la cama dolenta

Pujar escales amb crosses

  1. Deixem les crosses a l’esglaó on tenim els peus.
  2. Comencem per pujar la cama bona, d’aquesta manera l’esforç de la flexió i la càrrega del pes la suportarà la cama que no ens fa mal o lesionada, mentre ens recolzem sobre les crosses.
  3. Quan tenim la cama bona a l’esglaó superior, l’estirem mentre passem les crosses al mateix esglaó. La cama dolenta seguirà el moviment.
  4. Així amb cada esglaó, parant quan calgui per descansar i recuperar-se.

Baixar escales amb crosses

  1. Baixem les crosses a l’esglaó inferior mentre també baixem la cama dolenta. D’aquesta manera la que es flexiona és la bona, la que fa més feina. Aquí la força dels braços és més important que la de les cames.
  2. Quan estem segurs en l’esglaó inferior, baixem la cama bona.
  3. Respirem i descansem, i fem el mateix per al següent esglaó.

Informació addicional d’interès:

tufisio.net. Blog sobre salud y fisioterapia