Esmorzem!

El primer àpat del dia és el més important per començar bé i amb l’energia suficient les tasques que ens esperen.

Alimentar bé la memòria de treball a primera hora del dia

Al matí, el cervell consumeix el 25% de tota la glucosa de l’organisme. Per aquest motiu no ens podem saltar l’esmorzar, sobretot si després anem a l’escola o a treballar.

  • La memòria de treball depèn en gran mesura de què i com hem esmorzat. La capacitat d’atenció i concentració està directament relacionada amb la memòria de treball. És la memòria a curt termini que permet tenir diverses dades en el pensament per executar tasques com redactar un text o fer un exercici matemàtic.
  • La memòria a llarg termini és diferent i no té tanta relació amb haver esmorzat o no correctament sinó amb haver dormit bé.

També hi ha un efecte menys immediat però molt important: quan s’esmorza massa poc, es tendeix a engreixar-se.

Si volem subministrar suficient glucosa al cervell per tenir bona memòria tot el matí, l’esmorzar ha de ser més ric en carbohidrats complexos (pa, cereals…) que no pas en sucres. Els sucres donen energia immediata i els hidrats de carboni més a llarg termini.

L’esmorzar ideal és aquell que inclou cereals, làctics i fruita

Conducta alimentària

Tenim un poderós sistema biològic que regula la nostra manera de menjar. La conducta alimentària està determinada per les hormones de la gana i la sacietat, per estímuls sensorials com veure aliments llaminers o percebre’n l’aroma, per situacions emocionals i per factors genètics.

A l’hora de decidir què mengem i quina quantitat mengem, les emocions acostumen a influir-hi més que les raons. Acostumem a menjar compulsivament davant l’estrès o perdre la gana després d’un disgust.

A part de cuidar l’esmorzar, per seguir una dieta correcta, l’equilibri s’ha de buscar en el conjunt de la dieta i no en cada mos. Potser algun dia no hem menjat verdura o fruita però ho hem compensat al llarg de la setmana.

Si mengem massa ràpid, i més si es mengen aliments hipercalòrics, s’omple el dipòsit de calories abans que l’aparell digestiu hagi tingut temps d’alliberar les hormones de la sacietat.

Els països on es menja més ràpidament són els que tenen els índexs d’obesitat més alts.

A més, mirar la televisió mentre es menja indueix a menjar més i a gaudir menys del menjar. Davant la televisió s’ignoren els senyals de sacietat que envia el cervell.

Esmorzar en família

  • Comencem bé el dia amb un bon esmorzar, asseguts, sense la televisió engegada i amb tranquil·litat.
  • La qualitat de l’esmorzar infantil augmenta si es fa amb la presència d’un familiar. Esmorzar a taula i en família és perfecte per donar bon exemple als més petits de la casa.

Dra. Judit Masdevall i Galter, Odontòloga Albera Salut / Twitter: @AlberaSalut