Carmanyola segura i nutritiva

El menjar de carmanyola és una opció saludable i econòmica pels dinars de cada dia.

Per fer una carmanyola variada i nutritiva es recomana planificar prèviament un menú setmanal. Això pot ajudar a fer els nostres àpats més saludables, a l’hora que estalviem temps.

Proposta de menú:

  • Es pot fer un plat principal que contingui farinacis com arròs, pasta, quinoa, patata o llegum i un segon plat de proteïna, amb peix, ou, carn, pollastre o tofu (proteïna de soja) acompanyat d’una amanida
  • També es pot optar per fer un plat únic que contengui una porció de farinacis, proteïna i hortalisses.
  • Si volem una opció més lleugera o vegetariana, una altra proposta seria una amanida d’arròs integral amb llenties i verdures.
  • Pa per acompanyar i per beure aigua. Per cuinar i amanir, oli d’oliva.
  • De postres, fruita fresca o un grapadet de fruits secs i puntualment làctics.

Les quantitats aniran en funció de l’edat i el tipus d’activitat física de cada persona. Per exemple, si fem exercici físic augmentarem la quantitat de farinacis i si tenim una feina sedentària la proporció de verdura o amanida haurà de ser major.

Com més colorit sigui el vostre àpat, més equilibrat i nutritiu serà!

Mesures bàsiques de seguretat

  1. Rentar-nos bé les mans abans de cuinar i netejar bé la fruita i la verdura és una condició indispensable per preparar un àpat lliure de contaminacions.
  2. També és important no barrejar aliments no cuinats amb productes frescos.
  3. Si optem per menjar ou, és important que aquest estigui ben cuit i s’ha d’evitar elaborar salses com la maionesa casolana.

Quina carmanyola trio?

  • Es poden fer servir tàpers de plàstic (triar-lo apte per a microones, marcat a la mateixa carmanyola), vidre o directament envasos isotèrmics.
  • La carmanyola no pot estar fora de la nevera més de dues hores i es recomana refrigerar-la tan bon punt arribeu a l’escola, la universitat o al vostre centre de treball. Si això no és possible, el dinar s’haurà de conservar en un recipient o bossa isotèrmica.
  • A l’hora d’escalfar el menjar, el microones és l’opció majoritària. El mecanisme del microones és a través d’ones electromagnètiques que van rebotant i fan vibrar l’aigua de l’aliment i la fricció genera la calor que escalfa. Penseu que l’aliment mai arriba a una temperatura superior a 100 ºC, per tant l’oli no es crema mai. El menjar no s’escalfa de manera homogènia, així és que, per evitar cremades, és millor barrejar bé els purés o les sopes.

Bon profit!