Segueixes la dieta mediterrània?

La dieta mediterrània és un estil d’alimentació saludable inspirat en alguns costums tradicionals dels països mediterranis que segueix un patró alimentari dels més saludables i equilibrats del món. Aquest model alimentari es relaciona amb una major longevitat, prevenció de diabetis, de la malaltia cardiovascular i d’alguns tipus de càncer.

A l’hora d’alimentar-nos, què hem de tenir en compte

La dieta mediterrània es caracteritza per un alt consum de productes vegetals (fruites, hortalisses, verdures, llegums i fruits secs), consum de carn d’au i peix blau (sardina, tonyina…), un baix consum de carns vermelles, utilització d’oli d’oliva com a greix principal (per cuinar i amanir) i una ingesta moderada de vi.

Els nous estils de vida de la societat han posat en perill l’adherència a la dieta mediterrània. Les dietes tradicionals s’han substituït per altres amb més calories (més greix d’origen animal i més sucre afegit), menys ingesta d’hidrats de carboni complexes i fibra.

A més a més, hi ha hagut canvis conductuals que han suposat una reducció de l’activitat física tant a la feina com en el temps de lleure (televisió, internet, videojocs…). Els joves estan perdent el patró alimentari característic dels països mediterranis, s’ha observat un descens del consum de fruites i hortalisses fresques, a favor d’altres productes més rics en greixos i sucres simples.

Evalua’t! Test d’adherència a la dieta mediterrània

Per avaluar els hàbits alimentaris de la nostra població i fer una ràpida estimació de l’adherència a la dieta mediterrània disposem del qüestionari de freqüència MEDAS-14, utilitzat i validat a l’estudi PREDIMED (Estudi de Prevenció amb Dieta Mediterrània).

És un test de 14 ítems on un resultat de 9 o més punts indica adherència a la dieta mediterrània.


Laura Illamola Martin, Metgessa de Família – Diplomada en Nutrició i Dietètica – EAP Dreta de l’Eixample – CAP Roger de Flor