La digestió

La digestió és un procés biològic de transformació i degradació química dels aliments en petites partícules que són els nutrients, tanmateix forma part de la nostra cultura i estil de viure constituint un moment agradable i moltes vegades punt de trobada amb els amics i la família. D’una bona absorció del que mengem en dependrà en gran mesura sentir-nos amb vitalitat i energia en els diferents moments del dia i del descans.

Què ens passa després d’ingerir aliments?

El procés digestiu és un treball conjunt de diferents òrgans interns; la boca, glàndules salivals, esòfag, estómac, fetge, pàncrees, vesícula biliar, intestí prim, intestí gros, recte; sense descuidar que una part molt important és el sistema nerviós parasimpàtic, que predomina quan ens relaxem. Per tant a més de pensar en els productes que menjarem cal també tenir en compte com ho menjarem i quan.

Mesures i hàbits per millorar la digestió

Les tradicions i hàbits culturals també influencien en el procés de la ingesta d’aliments i la digestió. Com a contrapunt a la nostra cultura de vida, a Orient per exemple, es descriuen les següents pràctiques per millorar la digestió:

  • Abans de menjar posar-se a sota la llengua una petita quantitat de umeboshi (varietat de pruna que té propietats medicinals i que es fa servir especialment al Japó). La umeboshi farà segregar saliva i ajudarà a digerir millor.
  • Començar els àpats amb una tassa de sopa d’algues (Kombu i Wakame), verdures d’arrel (patata, pastanaga, remolatxa, salsafins…) i gingebre.
  • Acabar els àpats amb una tassa petita d’infusions de barreja de plantes digestives com l’anís, menta, melissa, regalèssia, fonoll, coriandre, camamilla…
  • Si existeix dificultat de digerir les grasses, es pot prendre abans dels menjars 20 a 30 gotes d’extracte de boldo amb escarxofera en una tassa petita d’aigua.

Aquestes mesures ajudaran a millorar la vostra digestió i per tant disminuir els signes i símptomes que apareixen amb les alteracions digestives: abdomen inflat, acidesa, restrenyiment o diarrea.

Consells per una bona digestió

  • Quantitat. La quantitat dels aliments és bàsica, cal evitar la sobrealimentació i també la carència d’aliments.
  • Qualitat. La qualitat dels aliments serà fonamental per evitar alteracions del tracte intestinal, cal evitar els aliments en mal estat o contaminats.
  • Horari. L’horari en què mengem tindrà una gran influència, cal menjar més quantitat al matí i més lleugerament al vespre, intentant evitar menjar just abans d’anar a dormir.
  • Estat personal i entorn. Un bon estat de relaxació, un entorn agradable i confortable ajudarà a millorar les digestions per activar tot el procés.
  • Masticació. La masticació també té la seva importància, la recomanació és mastegar a poc a poc, i mantenir a la boca els aliments més secs (pa, arròs, llegum…) més estona perquè la saliva aporti l’aigua que els falta.
  • Velocitat. La velocitat de la ingesta ha de ser lenta i sense pressa.
  • Activitat física. Evitar exercici intens després de menjar, cal esperar un mínim de 15 min.

Aliments i begudes:

  • Evitar beure en abundància durant els menjars per evitar diluir els sucs gàstrics i dificultar-ne el procés de digestió.
  • Cal tenir en compte que els aliments freds poden costar més de digerir, com ara amanides o algunes fruites.
  • Evitar molta barreja d’aliments en un mateix àpat.
  • Els postres amb fruita crua es recomana fer-los fora dels àpats.
  • Moderar el consum de pastisseria, alcohol, picants i cafè que són irritants gàstrics, sense descuidar segons quins medicaments que us poden perjudicar.

El restrenyiment és una de les alteracions digestives més habituals

Us presentem uns consells que poden ser de gran ajuda per evitar el restrenyiment.

  • Horari: cal anar cada dia al lavabo a la mateixa hora, més o menys, i tenir una estona per poder agafar un hàbit.
  • Posició: posar un reposapeus i inclinar-se endavant.
  • Relaxar-se: a través de la respiració per obrir bé els esfínters.
  • Exercicis respiratoris: el moviment del diafragma en omplir d’aire els pulmons permet empènyer la femta de manera natural.
  • Fibra: augmentar aliments integrals, verdures, fruites, llavors de lli, segó de civada, segó de blat, prunes, panses, espinacs, pa de blat germinat, algues agar-agar…
  • Massatges abdominals: massatges a l’abdomen en forma de cercles i en el sentit de les agulles del rellotge ajuda a millorar el peristaltisme (circulació del budell).
  • Aigua tèbia en dejú: 1 o 2 vasos d’aigua tèbia.
  • Enemes: si apareix un fecaloma (femta impactada a la part del recte) recomanem posar microenemes.

Els laxants. Com fer-ne un bon ús

  • És millor utilitzar-los només en situacions especials però no per a cada dia. Els únics que poden usar-se a diari són els formadors de volum (s’anomenen així perquè augmenten el volum dels excrements i és més fàcil expulsar-los).
  • Aquest tipus de laxants són el segó de civada, el plantago ovata i la metilcel·lulosa. Si s’utilitzen, s’ha de beure molts líquids i augmentar gradualment la quantitat del laxant per evitar tenir excessius gasos o inflor a la panxa.
  • Puntualment poden utilitzar-se els supositoris de glicerina si es porta alguns dies sense evacuar l’intestí.

Consultar el metge si… passa almenys un mes i el restrenyiment no ha millorat amb els consells anteriors; Si a més d’estar restret es perd pes; Si s’observa sang amb els excrements; Si quan es buida l’intestí se sent algun tipus de dolor.


Judit Noguera Suquet (DUI) i Ramon Tarrés Gimferrer (Metge de família) –  Albera Salut


Canal Salut. Alimentació.

Canal Salut. La fibra.