Begudes vegetals en el lactant o el nen petit: alternativa a la llet?

La llet és un aliment fonamental en la infantesa, en especial durant el període de lactància i en els nens de curta edat.

Llet o beguda vegetal?

Actualment ens trobem cada cop més amb l’ús de les mal anomenades llets vegetals: d’arròs, soia, civada… Hem de tenir present que aquestes begudes, sense negar els seus beneficis, tenen les seves limitacions nutritives, sobretot si s’utilitzen per substituir la llet de vaca i en els nens petits. Si bé són conegudes com a “llet”, per la seva composició també les podríem anomenar “suc de…”.

Cada cop són més les mares que, sense consell per part dels professionals, canvien les llets adaptades o la llet de vaca per begudes vegetals, per considerar-se aliments més naturals, per ser d’origen vegetal, per la preferència de dietes alternatives, per formar part de dietes vegetarianes estrictes…

La importància de la llet

Durant el primer any de vida, l’OMS recomana la lactància materna exclusiva fins als 6 mesos d’edat, i posteriorment es va introduint l’alimentació complementària. Quan la lactància materna no és possible, disposem de fórmules adaptades infantils (llet de vaca modificada). La llet de vaca no es recomana el primer any de vida per la seva alta càrrega en soluts renals, en proteïnes i aportació inadequada de micronutrients com ferro, zinc, vitamina E, D, C i àcid fòlic.

Amb les fórmules infantils compensem aquestes limitacions nutritives de la llet de vaca durant el primer any de vida. Si substituïm la lactància materna o de fórmula per begudes vegetals, sobretot aquests primers 12 mesos de vida, poden produir-se importants conseqüències nutricionals.

Hem de saber que l’ús d’aquestes begudes vegetals, sobretot de forma exclusiva en el lactant i en el nen petit, suposa riscos greus per a la seva salut. En cas de recomanar la substitució de la lactància materna, llet de fórmula o llet de vaca, el professional ha d’explicar que aquestes begudes no són una alternativa nutricional i que en cas de canviar-se, hem de conèixer com compensar els dèficits nutritius.

Què tenen de diferent aquestes begudes vegetals respecte a la llet de vaca?

  • Les begudes de soia, que no s’ha de confondre amb les Fórmules de Soia Adaptades,tenen una aportació proteica similar a la llet de vaca, però aquestes proteïnes tenen un menor valor biològic. Això vol dir que el seu contingut en aminoàcids és diferent. A més, aquestes begudes no aporten calci, i en cas d’estar suplementades no contenen lactosa ni vitamina D, que afavoreixen l’absorció d’aquest mineral. A més, tenen un alt contingut en fibra insoluble que redueix l’absorció de calci. La seva aportació calòrica mitja és inferior a la recomanada el primer any de vida. S’han descrit casos de raquitisme associat al consum de begudes de soia no fortificades en nens menors.
  • Les begudes d’arròs, que tampoc s’han de confondre amb les Fórmules d’Arròs Adaptades, s’han emprat en dietes vegetarianes com una alternativa a la llet de fórmula o de vaca. Aquestes begudes tenen molt poc contingut en proteïnes, no contenen vitamines i són deficients en ferro, a no ser que estiguin suplementades. Contenen fructosa i sacarosa, no recomanats als menors de 6 mesos d’edat. S’han descrit lactants amb desnutrició proteica per l’ús exclusiu d’aquestes begudes com aliment.
  • Les begudes d’ametlla proporcionen una aportació energètica insuficient, tenen baix contingut en proteïnes i són insuficients en clor i sodi. No contenen vitamina D que afavoreix l’absorció del calci, a no ser que estiguin fortificades.
  • Hi ha altres begudes vegetals: civada, arròs integral, quinoa, castanya, xufla… Com les anteriors, tampoc tenen el mateix valor nutricional que la llet de vaca.

En conclusió…

Hem de remarcar la importància que té el tipus d’alimentació, sobretot al llarg del primer any de vida. Els nens necessiten una quantitat de nutrients variats i d’alta qualitat. La substitució de la llet materna, de fórmula infantil o de vaca per begudes vegetals hauria de fer-se sempre amb la supervisió d’un professional de la salut, per evitar les complicacions tant en aspectes nutritius com fins i tot de desenvolupament dels nens i nenes. Aquestes begudes no haurien de consumir-se com a única aportació nutritiva en el lactant, i no són un aliment complet ni una alternativa nutricional a la llet de vaca.

Cal tenir present…

  1. Molts cops assumim que els aliments etiquetats com a naturals o ecològics o vegetals són més adients per als infants, i això no sempre és cert.
  2. Si substituïm la lactància materna o la llet de fórmula per begudes vegetals, sobretot els primers 12 mesos de vida, poden produir-se importants conseqüències nutricionals atès que l’aportació nutritiva d’aquestes begudes no és el mateix que el de la llet de vaca o la llet adaptada.
  3. La composició de les begudes vegetals és diferent de la de les llets adaptades o de fórmula vegetals. Aquestes darreres estan fortificades i suplementades per ser el més semblant a la llet de vaca modificada i poder donar-se als nens petits.
  4. Les begudes vegetals són una opció vàlida en cas d’al.lèrgia a la proteïna de llet de vaca Ig E i no Ig E mediada. Rarament es presenten al.lèrgies a les proteïnes de llet de vaca i en aquests casos es canvia a fórmules de llet de vaca adaptada amb la proteïna més digerida (hidrolitzada).

MOTIUS per desaconsellar l’ús el primer any de vida:

  • Aportació energètica insuficient: sobretot les begudes d’ametlla i soia.
  • Aportació excessiva de sucres sense aportació de lactosa que afavoreixi l’absorció del calci: la majoria d’aquestes begudes.
  • Aportació insuficient de proteïnes: sobretot les begudes d’arròs i ametlles.
  • Aportació insuficient de vitamina D i calci (excepte si estan suplementades).
  • Aportació de lípids o greixos sense suplements d’àcids grassos omega 3 i 6.

Alícia Mainou, Pediatra EAP Sarrià, Vallvidrera i Les Planes