Acompanyar els àpats dels infants

La guia inèdita “Acompanyar els àpats dels infants” publicada per l’Agència de Salut Pública de Catalunya al maig del 2016 ens aporta consells pràctics a l’hora d’oferir als infants una alimentació saludable i crear una bona actitud entorn a l’àpat.

L’educació dels hàbits alimentaris

L’acte de menjar, a més de ser un procés nutritiu, engloba altres connotacions igualment importants: satisfacció i plaer, relacions afectives, espai de comunicació familiar, identificació social, cultural i religiosa…

Promocionar bons hàbits alimentaris als infants és transcendental, ja que a la llarga configuraran el comportament alimentarien  l’edat adulta i repercutiran en la seva salut.

El pilar bàsic d’aquesta educació el constitueix la família, però també els mestres i monitors de menjador, el grup d’iguals i la publicitat: tipus i quantitat d’aliments que s’ofereixen, actitud i relacions al voltant del menjar… Els adults podem transmetre habilitats perquè els infants puguin gestionar totes aquestes influències més críticament.

La influència més important sobre els hàbits alimentaris dels nostres infants es crea a partir de l’exemple que els adults els oferim.

Què és l’alimentació saludable?

Es caracteritza per:

  • Consum majoritari d’aliments d’origen vegetal (fruites i hortalisses, llegums, pa, arròs, pasta, fruita seca, oli d’oliva).
  • Acompanyat de petites racions de peix, carns magres, ous i làctics.
  • Beure aigua.

Hem de prioritzar els productes frescos i locals (augmentem l’aportació d’hidrats de carboni, fibra, vitamines i minerals), i limitar els aliments processats i les carns (disminuïm l’excés de proteïnes d’origen animal, greixos saturats, greixos trans, sal i sucre).

L’actitud dels adults entorn a l’àpat

Els adults induïm sovint als infants a menjar més del que marquen els seus senyals d’autoregulació de sacietat-gana. El més aconsellable és preguntar-los, d’aquesta manera evitarem haver d’insistir o forçar a l’infant perquè s’acabi el plat, contribuirem a la prevenció del sobrepès i l’obesitat i reduirem el malbaratament alimentari.

Ja des del naixement, és important oferir alletament matern a demanda. En cas de donar llet artificial, també és recomanable adaptar les quantitats i els horaris segons el que expressi l’infant.

Institucions de prestigi com l’Acadèmia Americana de Pediatria i l’Acadèmia de Nutrició i Dietètica dels Estats Units, recomanen evitar estratègies com el suborn, premis i càstigs per “animar” als infants a menjar. Frases com: “et farà créixer”, “si t’ho menges tot, no et posaràs malalt”, “així seràs més fort”… produeixen l’efecte contrari.

La neofòbia alimentària és la resistència a tastar aliments nous que es produeix en la primera infància. Disminueix amb el temps i amb l’exposició repetida als mateixos aliments. No ens atabalem, tornem a oferir-los moltes vegades i tinguem paciència!

 


Anna Teixidó Medina i Anna Knörr Puigdemont, Pediatres CAP Vallcarca – Sant Gervasi


Llibres recomenats:

  • “Monstruos supersanos”. Autor: Valentín Fuster (Editorial Planeta)
  • “Prou llaminadures”. Il·lustracions: Isabel Caruncho (Larousse Ed.)
  • “Mi niño no me come”. Autor: Carlos González (Temas de Hoy)
  • “Se me hace bola”. Autor: Julio Basulto (Debolsillo)
  • “El mag dels fogons”. Autor: J. de Déu Prats i P. Valdivia (Ed. Hipòtesi)