Com estàs de salut mental? Els trastorns mentals. Consells per començar a parlar-ne obertament

La salut mental és un concepte que es refereix al benestar emocional i psicològic de la persona. Però, com la salut física, la nostra ment es pot sentir malament i produir-nos esporàdicament un trastorn que ens causi alguna alteració o afecti les nostres capacitats. Si és el cas, et donem uns quants consells per parlar-ne i per començar a afrontar-ho.

Tots tenim salut mental

L’estat mental té a veure amb com ens sentim amb nosaltres mateixos, com ens sentim amb els altres i de quina forma responem a les demandes que se’ns presenten en la vida. I aquests aspectes també formen part de la salut de qualsevol persona.

Segons l’Organització Mundial de la salut (OMS), la salut mental “és un estat de benestar en el qual la persona és conscient de les seves capacitats, pot enfrontar-se a les exigències normals de la vida i pot treballar de forma productiva i fructífera, i a la vegada és capaç de contribuir a la seva comunitat”.

Per tant, dins el concepte global de salut també cal incloure la salut mental com alguna cosa indissociable, sent la base per al benestar i funcionament efectiu d’un individu i d’una comunitat.

Característiques d’una persona mentalement sana:

  1. Estar satisfet amb si mateix.
  2. Sentir-se bé amb els altres.
  3. Ser capaç de satisfer les demandes que la vida els presenta.

Què són els trastorns mentals?

A l’igual que el nostre cos, la ment també es pot sentir malament. Tots podem experimentar al llarg de la nostra vida sentiments de tristesa, ansietat, soledat… i aquests estats, als quals tots hi estem exposats, ens poden provocar un important malestar, un deteriorament social o professional.

Un trastorn mental, per tant, el podríem definir com una alteració temporal de tipus emocional, cognitiu o de comportament que afecta l’estat psicològic bàsic d’una persona, provocant-li un desajust en els pensaments, emocions, percepcions, estats d’ànim, personalitat…

Aquests problemes són més comuns del que ens pensem. Hi ha factors com l’estrès, el consum de drogues, patir una malaltia crònica o un esdeveniment traumàtic, entre d’altres, que incideixen en la seva aparició, tot i que hi ha persones que tenen una major predisposició a patir-ne.

Segons l’OMS, 1 de 4 persones experimentarà un problema de salut mental en algun moment de la vida.

Un trastorn mental…

  • No disminueix ni deteriora les capacitats mentals, només les altera esporàdicament.
  • No és sempre hereditari.
  • No és sempre permanent en la vida de l’individu.
  • El tractament i la recuperació són possibles. Moltes recuperacions no necessiten hospitalització i, en cas necessari, els ingressos són temporals.
  • Amb un tractament adequat i un entorn favorable, es pot portar una vida normalitzada.
  • No genera conductes violentes.

Què puc fer?

Si estàs passant per un problema de salut mental… T’ajudarà parlar-ne. Parlar obertament sobre la teva pròpia salut mental i compartir amb algú proper el problema et farà sentir millor i comprès pels altres. Pensa que una actitud positiva i el suport de familiars i amics és vital per la recuperació.

Alguns consells per començar:

  • Prepara’t davant les possibles reaccions de l’altra persona, positives i negatives, i no tinguis por a combatre qualsevol prejudici. Si al principi no escolta o canvia de tema, dóna-li temps.
  • Escull el lloc i el moment més idoni per parlar, t’has de sentir còmode.
  • Poden fer-te moltes preguntes, o cap. Estigues preparat ja que l’altre necessita entendre’t i pair-ho.
  • No pressionis. Sovint l’altre no sap què dir o què fer, cal tractar el tema de forma natural per restar tensió.
  • Aprofita les oportunitats. Si algú et pregunta “Com estàs?”, respon honestament i sense dramatisme.
  • Possiblement, quan trenquis el gel, l’altra persona s’obrirà a parlar-te sobre les seves pròpies experiències o les de gent coneguda.

Què pots fer per ajudar?

Si tens un amic, familiar o company amb un problema de salut mental… Hi han moltes maneres d’ajudar-lo. 

El primer pas és fer-li saber que pot comptar amb tu per parlar obertament del seu problema. Com?

  • Escolta’l i si no saps què dir, un simple gest de suport com una abraçada té més importància.
  • Mantingues el contacte per telèfon, per mail… i demostra-li que estàs al seu costat.
  • Informa’t i mostra interès sobre el tema. Saber-ne més t’ajudarà a donar-li suport.
  • Actua per combatre l’estigma i reduir la discriminació vers les persones que pateixen un trastorn mental: parla i comparteix experiències, crida l’atenció si algú expressa prejudicis, no etiquetis, tracta’ls amb la mateixa dignitat que qualsevol altra persona…

Informació addicional d’interès:

Obertament, l’aliança catalana de lluita contra l’estigma i la discriminació en salut mental

Salut mental Catalunya (SMC)