Volem ajudar-vos a deixar de fumar!

Si esteu interessats a deixar de fumar, trobareu al nostre centre la consulta de deshabituació del tabac, on us assessorarem i acompanyarem en el procés per a deixar de fumar.

Consulta de deshabituació del tabac

Aquesta consulta s’estructura en diverses visites periòdiques on farem el procés d’acompanyament i suport per a deixar l’hàbit tabàquic. Explorem els motius que us han portat a prendre la decisió, la dependència del tabac amb el suport del test de Fagerström, l’entorn familiar, social i laboral i punts de motivació per a tenir-los presents durant tot el procés.

D’altra banda valorem quina és l’opció terapèutica més adient segons el nivell de dependència i la motivació, i escollim la que millor s’adapti a la vostra realitat.

A cada visita realitzem un control del pes, ja que és habitual que en iniciar la deshabituació augmentem de pes uns 3 o 4 kg. Per a evitar-ho recomanem fer activitat física diària i un control en els hàbits dietètics.

Com planificar tot el procès

Un dels punts claus de les primeres visites és fixar el dia D, que seria el dia que tenim pensat o programat deixar de fumar. És important fixar-lo per començar a planificar tot el procés.

  1. Decideix-te. Hi ha moltes raons per alliberar-se del tabac, des de millorar la teva salut, la dels que t’envolten, l’aspecte de la pell, donar exemple als fills… fins a raons econòmiques. És important que reflexionis un moment sobre el que et proporciona el tabac, els motius pels quals fumes i què penses guanyar deixant de fumar, és a dir, les raons per les quals vols deixar de fumar i que ho anotis tot. És normal que tinguis pors i dubtes, i que pensis que és difícil aconseguir-ho.
  2. Prepara’t. Fixa’t una data, si és possible, durant les properes quatre setmanes. A aquesta data l’anomenarem Dia D, el teu primer dia sense fumar. Procura que sigui un dia en què fer-ho sigui més fàcil per a tu perquè o bé estàs més relaxat (en cap de setmana, durant les vacances) o bé estàs més distret (en un dia laborable, etc.). Comunica la teva decisió a la teva parella, als amics i/o a les persones que t’envolten, i considera aquest Dia D com a inajornable. Si preveus que necessitaràs ajuda, consulta algun professional sanitari del teu centre de salut (de medicina i/o d’infermeria), de les oficines de farmàcia o del telèfon CatSalut Respon (061).
  3. Dia D. Avui és el Dia D! Concentra’t en la idea següent: “AVUI NO FUMARÉ”. I evita pensar que mai més no tornaràs a fumar. Preocupa’t només del dia d’avui! Durant el primer període, el teu estat nerviós i la tensió per qualsevol cosa pot ser que augmentin. Això es produeix per la manca de nicotina. Necessitaràs l’ajuda i el suport dels teus amics i la família.
  4. Manten-t’hi. Felicitats, ho estàs aconseguint! Mantenir-se sense fumar és una de les coses més importants que pots fer per la teva salut. Has de saber que al deixar de fumar es sol produir un petit augment de pes de tres o quatre quilograms. Seguir alguns consells bàsics d’alimentació saludable i alguns consells sobre exercici físic et pot ajudar a evitar o limitar aquest increment de pes.

Beneficis de deixar el tabac

20 minuts després de l’últim cigarret

  • La pressió arterial baixa a xifres normals.
  • La freqüència cardíaca recupera els nivells normals.
  • La temperatura de les mans i dels peus augmenta fins a valors normals.

24 hores després de deixar de fumar

  • Disminueix el risc d’atac al cor.

48 hores després de deixar de fumar

  • Les terminacions nervioses s’acostumen a l’absència de nicotina.
  • Millora el gust i l’olfacte.

Mig mes a 3 mesos després de deixar de fumar

  • Millora la circulació.
  • És més fàcil caminar.
  • La funció pulmonar millora un 30%.

D’1 a 9 mesos després de deixar de fumar

  • Disminueix la tos, la congestió nasal, la fatiga i la sensació d’ofec.
  • Augmenta la sensació de benestar.
  • Millora la capacitat per netejar el pulmó i disminueixen les infeccions.

5 anys després de deixar de fumar

  • El risc de morir de malaltia cardíaca és igual al dels no fumadors.
  • El risc de morir per malaltia pulmonar disminueix a la meitat.

10 anys després de deixar de fumar

  • El risc de morir de càncer de pulmó és similar al dels no fumadors.


Ferran Soler Garcia, Infermer ABS Alt Camp Oest


Data publicació: Gener 2016