Vegetarianisme és salut?

El vegetarianisme presenta innegables beneficis per a la salut que condueixen a una major esperança de vida, però també a la millora de la qualitat de vida mitjançant la prevenció de moltes malalties cròniques.

La dieta vegetariana i els seus beneficis

El vegetarianisme és el règim alimentari que té com a principi evitar el consum d’aliments d’origen animal, com l’ou, la llet, la carn, el peix, la gelatina o la mel. Sovint, la dieta vegetariana no es redueix únicament a la nutrició, ja que és probable que també s’adopti una actitud i un estil de vida que rebutja altres formes d’utilització dels animals per produir bens de consum o per a la diversió humana.

D’entre les moltes opcions alimentàries que té l’ésser humà, el vegetarianisme destaca per ser l’oferta més saludable. Nombrosos estudis científics han demostrat els seus beneficis:

  • Menor risc de patir malalties cardiovasculars: a l’alimentació vegetal, el risc d’excés de colesterol és gairebé nul. Els aliments vegetals no tenen colesterol i, a més, solen ser pobres en greixos saturats. Les malalties cardiovasculars són la primera causa de mort a Espanya en els homes i la segona en dones.
  • Ens ajuda a controlar la hipertensió: ja que els vegetals són rics en potassi, un mineral diürètic que ajuda a regular els nivells de sodi a la sang, evitant les pujades de tensió.
  • Menor taxa de diabetis: a causa d’una major ingesta de carbohidrats complexos en lloc de simples: cereals, fruits oleaginosos, llegums…
  • Ajuda a evitar l’obesitat: ja que els vegetals són pobres en greix i calories, la qual cosa ens ajuda a evitar guanyar pes.
  • Menor taxa de càncer: per la presència de nombrosos antioxidants en fruites i verdures, més fibra, menor pes corporal, sense consum de proteïnes animals (aquestes inclouen elements del metabolisme animal com toxines, etc.)
  • Menor incidència d’osteoporosi: les proteïnes animals, per la seva acidesa, produeixen una alta pèrdua òssia.

La dieta vegetariana també ens ajuda a reduir els símptomes de les al·lèrgies, ja que la quantitat de vitamines i antioxidants que ens aporten actuen com un potent antihistamínic que ens protegirà dels agents patògens que tant ens afecten. A més l’alt contingut en fibra d’aquesta dieta ens ajuda a mantenir una regularitat intestinal, contribuint a mantenir el nostre cos depurat i lliure de residus.

Una dieta equilibrada, lliure de productes animals, ens aporta tots els nutrients necessaris per al correcte funcionament del nostre cos.

Tendències vegetarianes

  • Lactovegetarianisme. No consumeixen carn, peix, ni ous, però sí consumeixen productes làctics. (Molts formatges no són aptes per a vegetarians, ja que es quallen amb els estómacs d’animals).
  • Ovolactovegetarianisme. Els practicants d’aquest corrent consumeixen ous i productes làctics, però no consumeixen ni carn ni peix.
  • Ovovegetarianisme. Qui practica aquesta tendència són aquells que no mengen carns o productes làctics, però sí ous.
  • Veganisme. És una filosofia de vida que exclou tot producte d’origen animal, inclosos ous, làctics i mel. Els practicants del veganisme (de l’anglès vegan) per motius ètics, tenen una dieta vegetariana estricta i també eviten l’ús de productes d’origen animal a la resta d’àmbits de la seva vida: vestimenta, oci, etc., ja que consideren que tots aquests productes i activitats impliquen l’explotació d’animals derivada d’una actitud discriminatòria coneguda com a especisme.
  • Crudiveganisme. És la doctrina i pràctica de l’alimentació que és simultàniament crua i vegana, en la qual es consumeixen productes crus, o lleugerament tebis, que no han estat escalfats per sobre de 47 °C, i mai cuits.
  • Apivegetarianisme. Són els que consumeixen mel. El prefix apicultura també pot ser emprat en les altres definicions, per exemple: api-ovo-lacto-vegetarianisme, apiovovegetarianisme, api-lacto-vegetarianisme.

Mites envers el vegetarianisme

1. Si no prenem proteïna animal patirem una carència: FALS

Les tres principals fonts de proteïna vegetal són els llegums (cigrons, mongetes, llenties…), els cereals (quinoa, arròs, mill…) i les oleaginoses (nous, avellanes, ametlles…). La qualitat de la proteïna vegetal és la mateixa o millor que la d’origen animal segons l’aliment. D’altra banda, en consumir proteïna animal a la mateixa vegada estem consumint greix saturat i colesterol.

2.D’una dieta vegetariana obtenim poc calci: FALS

Hi ha moltes fonts de calci vegetal. Trobem calci a les mongetes, al bròquil, a la col, a les figues, a les taronges, a les llavors de sèsam, a les ametlles crues, al tofu…

3. Tindrem carència de vitamina B12: CERT

La vitamina B12 la produeixen uns microorganismes que viuen als sòls. La poca qualitat dels nostres sòls on plantem les verdures no permet la producció i l’absorció per part dels vegetals de la vitamina B12 i per tant es recomana a les persones veganes un suplement de 2.000 mcg a la setmana. D’altra banda, la vitamina B12 que s’obté de la carn en realitat és també un suplement que s’administra als animals durant el procediment de cria.

4.Els nens i les dones embarassades no han de seguir una dieta vegetariana: FALS

Una alimentació vegetariana proporciona als nens i a les embarassades tots els nutrients necessaris per al seu correcte desenvolupament. Consulteu a un expert en nutrició per assegurar les quantitats correctes.

5. El vegetarianisme és només una moda: FALS

L’ésser humà al llarg de la seva història ha consumit una alimentació predominantment vegetariana, el consum de carn era esporàdic. En l’actualitat, en l’alimentació occidental, el consum de proteïna animal ha passat de ser esporàdic a diari. En altres zones del món, l’alimentació vegetariana encara segueix sent la més comuna.

L’alimentació vegetariana estricta o vegana té un futur brillant. És, sense cap mena de dubte, la forma més ecològica d’alimentar-se. És fàcil d’equilibrar gràcies a les verdures, als llegums, als cereals integrals, a la fruita sencera, als fruits oleaginosos i a les llavors.

Presenta innegables beneficis per a la salut que condueixen a una major esperança de vida, però també a la millora de la qualitat de vida mitjançant la prevenció de moltes malalties cròniques.


Montse Navarro, DUI ABS Alt Camp Oest i Creadora del blog Especie Natural 


Data publicació: Desembre 2015