Seguretat dels pacients

L’atenció sanitària és cada vegada més complexa, utilitza tecnologies més sofisticades, es realitzen més prestacions, la diversitat dels professionals i variabilitat de les seves pràctiques va en augment i per tant, rebre atenció sanitària comporta alguns riscos potencials. Tot i això hem de reconèixer que cada dia milions de persones són tractades amb èxit i de forma segura.

Què és la seguretat dels pacients?

Quan es va al metge o metgessa, quan es pren un medicament o es fa ús dels centres d’atenció sanitària, ens volem sentir segurs i confiats. Així mateix, els professionals de la salut treballem per oferir un servei d’assistència segur, efectiu i eficient. Per això, la comunicació i col·laboració estreta entre pacients, familiars i professionals és clau per millorar la seguretat en l’assistència sanitària. Tots som responsables a l’hora de reduir i prevenir els esdeveniments adversos en l’atenció mèdica.

Un esdeveniment advers és qualsevol circumstància relacionada amb l’assistència que reben els pacients que té conseqüències mèdiques negatives. Per exemple, una infecció hospitalària o un error de la medicació. Riscos que es poden reduir i fins i tot evitar si teniu una informació clara sobre què us pot arribar a passar i com actuar en determinades situacions.

Què es pot fer per millorar la vostra seguretat?

  1. Expliqueu-vos. És molt important explicar amb detall tota la informació clínica del vostre cas: què us passa, des de quan, on sentiu les molèsties o dolor, quina medicació preneu o si patiu alguna al . lèrgia. Podeu fer una llista de tots els medicaments que preneu per avisar el vostre metge o metgessa i el vostre farmacèutic sobre tot el que preneu o sobre qualsevol al . lèrgia als medicaments que pugueu tenir. El metge o metgessa necessita conèixer tots els vostres hàbits: si fumeu, preneu drogues, teniu un ofici de risc per a la vostra salut, etc. Recordeu: la informació és seguretat.
  2. Pregunteu. No dubteu en preguntar tot el que no sapigueu o no conegueu de la vostra malaltia: els símptomes, l’aplicació i durada dels tractaments, l’evolució de la malaltia, les possibles complicacions. Parleu fins a assegurar-vos d’entendre perfectament totes les seves respostes.
  3. Informeu-vos. Escolteu amb atenció tota la informació que us ofereix el personal sanitari. No doneu mai res per segur. La vostra participació activa és molt valuosa en la presa de decisions dels professionals de la salut que us atenen. Penseu, per exemple, en el tipus de medicació que pugueu necessitar. Cal que informeu abans de les al·lèrgies que patiu o d’aquells fàrmacs que ja preneu per evitar possibles esdeveniments adversos. També convé estar ben informats sobre els símptomes que solen aparèixer en el cas de reacció a algun medicament o prova i, si passa, fer-ho saber als professionals de la salut que fan el seguiment de la vostra malaltia.
  4. Assegureu-vos. És important comprovar que preneu el tractament prescrit de la manera correcta. Si no enteneu una prescripció o teniu qualsevol altre dubte, pregunteu fins a tenir-ho ben clar. Si us han fet proves mèdiques, consulteu quan i de quina manera rebreu els resultats.
  5. Busqueu suport. Un familiar o persona de confiança us pot ajudar a tenir una assistència més segura i entenedora. Aquesta companyia és recomanable a l’hora de fer preguntes, entendre millor les explicacions o facilitar informació als professionals de la salut que us atenen.

Francesc Vila, Metge de Família EAP Poble Sec – CAP Les Hortes


Data publicació: Octubre 2015