Envellir amb qualitat

A mesura que ens fem grans, el nostre organisme va canviant i treballa de diferent manera, i coses que fèiem gairebé sense pensar, poden esdevenir un mal de cap. Intentarem relativitzar aquestes preocupacions.

Principals consells

1. Dormir.

Amb l’edat no es precisa dormir tant, a grans trets perquè no es gasta tanta energia durant el dia i per tant no cal regenerar-se tant a la nit. Però això no sempre es veu ni es viu tan tranquil . lament, i suposa una consulta habitual a les nostres consultes. Cal tenir present que amb 5-6 hores de descans nocturn en tenim prou per a poder funcionar l’endemà, per tant aquell que sempre hagi anat a dormir a les 10 del vespre pot ser que a les 4 de la matinada estigui totalment desvetllat. Per altra banda, és habitual haver de llevar-se a orinar a la nit, tant homes com dones, i això fa que sigui difícil dormir seguit les 5-6 hores que necessitem. Finalment, és important el fet que el son no és tan profund, i per tant desvetllar-se és més fàcil.

El consell per dormir bé: calcula bé l’hora d’anar a dormir per no llevar-te de matinada, i no beguis gaire des d’abans del sopar, així no tindràs tantes ganes d’orinar a la nit.

2. Menjar i beure.

També amb l’edat no cal menjar tant, perquè com que no es crema tanta energia les necessitats són menors. Ara bé, s’ha de menjar de tot. A partir dels 85 anys, no té cap sentit preocupar-se de menjar amb menys sucre o greixos: seguiu fent el que heu fet sempre i que us ha permès arribar als 85 anys. Una altra cosa és si fa temps que sou diabètics, hipertensos o patiu del cor.

Pel que fa al beure, està recomanat prendre un got de vi amb cada àpat. Però no cal que ho facis si no l’has pres mai. Sí que cal, però, beure tanta aigua com sigui possible. Amb l’edat, la sensació de set es va deteriorant, i pot ser que s’acabi bevent només mig litre d’aigua al dia. Però només amb la respiració i la transpiració de la pell perdem cada dia més d’aquesta quantitat de líquid. Si no bevem aquesta quantitat, el cos l’haurà de recuperar d’allà on pugui, i orinarem menys i les femtes seran més dures.

El consell per una bona alimentació: si has arribat a fer molts anys, no canviïs res del que has fet fins aleshores, i ja t’informarem, en cas de tenir algun problema, de les mesures concretes a prendre.

3. Anar de ventre.

Per a poder anar bé de ventre cal ingerir una bona quantitat de líquid. El cos cerca sempre l’equilibri per a funcionar òptimament. Com el nostre organisme necessita energia per fer totes les funcions, estem generant calor contínuament, i per això cal que apliquem un refrigerant: l’aigua. Si no ingerim prou aigua, el cos buscarà allà on n’hi hagi de sobres, i on més aigua guardem és a les femtes. Si ens falta aigua, el cos recuperarà tota l’aigua de les femtes, i aquestes es compactaran, fent més difícil la deposició.

A més, un dels estímuls importants per a poder anar de ventre és el moviment, però com amb l’edat ens movem menys, no sacsegem tant els budells i es mouen menys. Un altre motiu per què ens costi més anar de ventre.

Finalment, i com ja hem comentat abans, mengem menys, i per tant es generen menys residus als budells.

Un concepte que és molt important que es tingui present és que el restrenyiment no és anar més o menys de ventre, és si costa o no costa. És a dir, una persona que vagi de ventre cada dia pot tenir moltes dificultats, i per tant ser restreta, i una altra que hi vagi un cop a la setmana pot ser no restreta, si no li costa ni li fa mal.

Un consell per no preocupar-se: no cal anar de ventre cada dia, perquè hi ha molts factors que ho dificulten amb l’edat. Però si ho voleu fer, comenceu per prendre molta aigua, no per prendre laxants.


Dr. Roger Vinyeta, Metge de família EAP Sarrià – Vallplasa


Data publicació: Octubre 2015