“Un estiu ben fresc”. Consells per evitar els efectes de la calor

Durant els mesos d’estiu, l’excés de calor i les temperatures molt extremes poden ser un perill per a la salut. L’organisme pot patir una pèrdua de líquids i de sals minerals (clor, potassi, sodi, etc.) provocant deshidratació, esgotament o inclús un cop de calor, una situació que pot acabar sent greu.

Com protegir-se del sol i de la calor

Des de fa anys, s’han descrit els efectes negatius de la calor excessiva i sostinguda sobre la salut, amb un augment de la mortalitat i un increment en el nombre d’ingressos hospitalaris.

Per aquest motiu, any rere any, es posa en marxa un Pla d’actuació per prevenir els efectes de les onades de calor sobre la salut (POCS), que s’activa des de l’1 de juny fins al 30 de setembre. Aquest Pla pretén minimitzar els seus efectes especialment en els grups de major risc: gent gran, nadons, malalts crònics o altres col·.lectius vulnerables, com la gent que viu sola o els que pateixen una discapacitat física.

Les persones amb més risc són la gent gran, persones amb discapacitats, infants i persones amb malalties cròniques.

Què és el cop de calor

El cop de calor o hipertèrmia és un increment de la temperatura corporal per sobre dels 40 ºC (la temperatura normal és de 36-36,9 ºC). Això passa quan una persona produeix una quantitat de calor que no pot eliminar a través de la suor i el cos ja no pot refredar-se per si mateix, com a conseqüència de l’exposició a la calor ambiental o a l’exercici físic extrem. És possiblement la conseqüència més greu de l’excés de calor i cal aplicar al pacient un tractament mèdic immediat.

Símptomes d’alerta:

  • Temperatura molt alta.
  • Mal de cap.
  • Nàusees.
  • Set intensa.
  • Convulsions.
  • Somnolència o pèrdua del coneixement.

Primers auxilis:

  • Traslladar la persona a un lloc fresc i ventilat.
  • Col·locar-la estirada boca amunt o semi asseguda.
  • Donar-li aigua en petits glops.
  • Mullar-la, aplicant compreses d’aigua freda al cap.
  • Contactar amb el centre sanitari de referència o trucar al 061 CatSalut Respon.

Principals recomanacions

  • A casa, controlar la temperatura: tancar les persianes quan hi toca el sol, obrir les finestres a la nit, estar a les estances més fresques i usar algun tipus de climatització.
  • Al carrer, evitar el sol directe: no sortir al carrer quan fa més calor, portar un barret i roba lleugera, caminar per l’ombra, usar para-sol a la platja i descansar en llocs frescos o climatitzats.
  • Beure molta aigua o sucs de fruita, fins i tot sense tenir set.
  • Vigilar l’alimentació: evitar els menjars molt calents i els que aporten moltes calories.
  • No prendre begudes alcohòliques.
  • Refrescar-se sovint: mulleu- vos la cara i la roba.
  • Vigilar els trajectes en cotxe durant les hores de més sol i no deixar les finestres tancades si algú es queda a dins.
  • Limitar l’activitat física intensa a les hores de més calor.

Informació addicional d’interès a:

Canal Salut. La calor.